Notas:
|
La recerca i la innovació s’han convertit en una peça clau en l’assoliment d’una educació que impulsi
el desenvolupament humà, econòmic i social i es converteixi en un instrument real de millora
del benestar individual i col·lectiu. L’IRE-UB (Institut de Recerca en Educació de la Universitat
de Barcelona) s’ha creat, recentment, amb la finalitat de fomentar la investigació d’excel·lència
en educació. Entre les seves finalitats, destaquen les de reforçar la investigació en educació, crear
sinèrgies entre investigadors, aconseguir i optimitzar recursos i obrir camí als joves investigadors.
Tot això, sense descuidar la seva clara vocació social centrada en posar-se al servei de l’entorn
educatiu i en transferir de forma efectiva els resultats de la investigació.
L’IRE-UB s’origina, doncs, amb la missió de contribuir a donar resposta als reptes educatius actuals,
com poden ser el de millorar l’accés i la qualitat de l’educació, disminuir l’abandonament
prematur, fomentar l’aprenentatge i la formació al llarg de la vida o afavorir els processos d’innovació
educativa. Amb l’afany de concretar aquests reptes, sorgeix la primera publicació, impulsada
des d’aquest institut, per a la qual alguns dels seus membres reflexionen sobre els reptes
i les tendències en educació per al proper bienni, apuntant els seus propis compromisos en les
qüestions que s’aborden.
Mitjançant articles curts, els autors i les autores tracten aspectes com les característiques i la
identitat de la formació universitària, així com les seves implicacions en el desenvolupament de
la societat; les noves tendències en metodologies d’investigació educativa; l’orientació que adquireix
la formació dels docents; la formació en disciplines educatives específiques; els valors en
educació davant la responsabilitat social... |