La formación moral en Educación Primaria. Una propuesta a través de la obra de El Señor de los Anillos.

Author

Ledesma Nieto, Neus

Other authors

Boronat Márquez, Emili

Universitat Abat Oliba CEU. Departament d'Humanitats i Ciències de l'Educació

Publication date

2021-02



Abstract

El present treball ofereix una reflexió sobre la finalitat de l'educació escolar, tenint com a punt de partida el pensament de Tomàs d'Aquino i prenent la seva definició d'educació com a fi essencial: el Status Virtutis, és a dir, l'estat de virtut. Després d'un profund estudi, es mostra que educar és essencialment formar virtuts morals. Però, com és possible dur a terme la formació moral a les aules? Atès que el mètode neoaristotèlic o mimètic – catàrtic expressa el potencial que les arts poden exercir en l'educació de les virtuts, es presenta una proposta didàctica per a cicle superior d'educació primària, basada en l'obra de El Senyor dels Anells.


El presente trabajo ofrece una reflexión sobre la finalidad de la educación escolar, teniendo como punto de partida el pensamiento de Tomás de Aquino y tomando su definición de educación como fin esencial: el Status Virtutis, es decir, el estado de virtud. Tras un profundo estudio, se muestra que educar es esencialmente formar virtudes morales. Pero, ¿cómo es posible llevar a cabo la formación moral en las aulas? Para ello, nos basamos en el método neoaristotélico o mimético – catártico que expresa el potencial que las artes pueden desempeñar en la educación de las virtudes. De este modo, se presenta una propuesta didáctica para ciclo superior de educación primaria, basada en la obra de El Señor de los Anillos.


The present work offers a reflection on the purpose of education in school, starting with the thought of Thomas Aquinas and taking his definition of education as an essential goal: the Status Virtutis, that is, the state of virtue. After a deep study, it is shown that education is essential to form moral virtues. But how can moral formation be carried out in classrooms? To do so, we rely on the neo-Aristotelian or mimetic-cathartic method that expresses the potential, emphasizing that arts can play in the education of virtues. In this way, we present a didactic proposal for the higher cycle of primary education, based on the work of The Lord of the Rings.

Document Type

Project / Final year job or degree

Language

Spanish

CDU Subject

373 - Kinds of school providing general education

Subject

Educació primària; Moral

Pages

90 p.

Documents

TFG - Ledesma Nieto, Neus - Primària - 2021.pdf

882.3Kb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)