España e Italia: dos sistemas al espejo

Autor/a

Sella, Ivan

Altres autors/es

Berlanga Silvente, Vanesa

Data de publicació

2024-06



Resum

Aquest treball compara els sistemes educatius d'Itàlia i Espanya, centrant l'anàlisi en l'educació secundària. Tots dos països comparteixen similituds en la seva estructura social i política, així com en els seus nivells de desenvolupament econòmic i humà. Tot i això, hi ha diferències significatives en la descentralització educativa i en l'organització dels cicles educatius. La investigació combina anàlisi descriptiva amb revisió bibliogràfica. Els resultats indiquen que Itàlia aplica un sistema de diferenciació curricular primerenca mentre que Espanya adopta un enfocament de diferenciació tardana. A més, es destaca la presència d'Instituts Tècnics a Itàlia que ofereixen un currículum intermedi entre el teòric i el pràctic. Es conclou que el model espanyol és més inclusiu, mentre que l'italià tendeix a ser més selectiu. Aquest treball proposa un esquema conceptual adaptable per a futures comparacions internacionals de sistemes educatius.


Este trabajo compara los sistemas educativos de Italia y España, centrando el análisis en la educación secundaria. Ambos países comparten similitudes en su estructura social y política, así como en sus niveles de desarrollo económico y humano. A pesar de esto, existen diferencias significativas en la descentralización educativa y en la organización de los ciclos educativos. La investigación combina análisis descriptivo con revisión bibliográfica. Los hallazgos indican que Italia aplica un sistema de diferenciación temprana, mientras que España adopta un enfoque de diferenciación tardía. Además, se destaca la presencia de Institutos Técnicos en Italia que ofrecen un currículo intermedio entre lo teórico y lo práctico. Se concluye que el modelo español es más inclusivo, mientras que el italiano tiende a ser más selectivo. Este trabajo propone un esquema conceptual adaptable para futuras comparaciones internacionales de sistemas educativos.


This study compares the educational systems of Italy and Spain, focusing on secondary education. Both countries share similarities in their social and political structures as well as their levels of economic and human development. Despite this, there are significant differences in educational decentralization and the organization of educational cycles. The research employs descriptive analysis with a bibliographic review. Findings indicate that Italy employs an "early tracking system," whereas Spain adopts a "late tracking system." Additionally, Italy features Technical Institutes that offer an intermediate curriculum between theoretical and practical education. The conclusion is that the Spanish model is more inclusive, while the Italian model tends to be more selective. This work proposes an adaptable conceptual framework for future international comparisons of educational systems.

Tipus de document

Treball fi de màster

Llengua

Castellà

Matèries CDU

373 - Ensenyament primari i secundari

Paraules clau

Sistemes educatius; Espanya; Itàlia; Ensenyament secundari

Pàgines

77 p.

Documents

TFM-SELLA-2024_signed.pdf

1.617Mb

 

Drets

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)