España e Italia: dos sistemas al espejo

dc.contributor
Berlanga Silvente, Vanesa
dc.contributor.author
Sella, Ivan
dc.date.accessioned
2024-06-26T14:50:50Z
dc.date.accessioned
2024-10-02T12:51:48Z
dc.date.available
2024-06-26T14:50:50Z
dc.date.available
2024-10-02T12:51:48Z
dc.date.issued
2024-06
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/537686
dc.description.abstract
Aquest treball compara els sistemes educatius d'Itàlia i Espanya, centrant l'anàlisi en l'educació secundària. Tots dos països comparteixen similituds en la seva estructura social i política, així com en els seus nivells de desenvolupament econòmic i humà. Tot i això, hi ha diferències significatives en la descentralització educativa i en l'organització dels cicles educatius. La investigació combina anàlisi descriptiva amb revisió bibliogràfica. Els resultats indiquen que Itàlia aplica un sistema de diferenciació curricular primerenca mentre que Espanya adopta un enfocament de diferenciació tardana. A més, es destaca la presència d'Instituts Tècnics a Itàlia que ofereixen un currículum intermedi entre el teòric i el pràctic. Es conclou que el model espanyol és més inclusiu, mentre que l'italià tendeix a ser més selectiu. Aquest treball proposa un esquema conceptual adaptable per a futures comparacions internacionals de sistemes educatius.
cat
dc.description.abstract
Este trabajo compara los sistemas educativos de Italia y España, centrando el análisis en la educación secundaria. Ambos países comparten similitudes en su estructura social y política, así como en sus niveles de desarrollo económico y humano. A pesar de esto, existen diferencias significativas en la descentralización educativa y en la organización de los ciclos educativos. La investigación combina análisis descriptivo con revisión bibliográfica. Los hallazgos indican que Italia aplica un sistema de diferenciación temprana, mientras que España adopta un enfoque de diferenciación tardía. Además, se destaca la presencia de Institutos Técnicos en Italia que ofrecen un currículo intermedio entre lo teórico y lo práctico. Se concluye que el modelo español es más inclusivo, mientras que el italiano tiende a ser más selectivo. Este trabajo propone un esquema conceptual adaptable para futuras comparaciones internacionales de sistemas educativos.
spa
dc.description.abstract
This study compares the educational systems of Italy and Spain, focusing on secondary education. Both countries share similarities in their social and political structures as well as their levels of economic and human development. Despite this, there are significant differences in educational decentralization and the organization of educational cycles. The research employs descriptive analysis with a bibliographic review. Findings indicate that Italy employs an "early tracking system," whereas Spain adopts a "late tracking system." Additionally, Italy features Technical Institutes that offer an intermediate curriculum between theoretical and practical education. The conclusion is that the Spanish model is more inclusive, while the Italian model tends to be more selective. This work proposes an adaptable conceptual framework for future international comparisons of educational systems.
eng
dc.format.extent
77 p.
dc.language.iso
spa
dc.rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Sistemes educatius
dc.subject.other
Espanya
dc.subject.other
Itàlia
dc.subject.other
Ensenyament secundari
dc.title
España e Italia: dos sistemas al espejo
dc.type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.udc
373
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

TFM-SELLA-2024_signed.pdf

1.617Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)