Title:
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Técnicas actorales e inteligencia emocional para profesionales de la salud: Aprendizaje transformacional
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Author:
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Solsona de la Serna, Esther; Pujol, Jordi; Llistar, Salvador; Barberà Gregori, Elena; Giménez, Nuria
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Abstract:
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The task of the healthcare professionals is a combination of science and art, knowledge and technical resources coupled with emotional intelligence. Aim: To know, through acting training techniques that enhance the development of emotional intelligence, the opinion of the professionals working in healthcare centers and their reflections on their experience. Methods: From 2008 to 2013, a multidisciplinary team conducted fifteen editions of a training course on how to recognize and manage one's emotions. The experience was assessed using mixed methods: qualitative (reflexive essays) and quantitative methods (satisfaction questionnaire, 1-to-10 scale). Results: A total of 231 professionals participated: 26% were nurses, 6% physicians, and 68% auxiliary nurses. The reflexive essays of the participants reflected their satisfaction and their perception of having re-discovered resources and natural abilities to promote communication and professional and personal growth. The average rating for satisfaction was 9.75 points. Conclusions: The training was perceived as effective. The participants were enthusiastic towards the experience that combined a environment to express their emotions appropriately together with guided acting training techniques. |
Abstract:
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El trabajo del profesional sanitario combina ciencia y arte, conocimientos y medios técnicos, junto con inteligencia emocional. Objetivo: Conocer la experiencia de los profesionales que recibieron una intervención educativa para potenciar la inteligencia emocional mediante técnicas de formación actoral. Metodología: Desde 2008 hasta 2013, un equipo multidisciplinar impartió quince ediciones de formación sobre cómo reconocer y gestionar las propias emociones. Se utilizó metodología mixta: cualitativa (ensayos reflexivos) y cuantitativa (cuestionario de satisfacción). Resultados: Participaron 231 profesionales. Por categorías profesionales: 26% diplomados en enfermería, 6% médicos y 68% auxiliares. En los ensayos reflexivos los participantes manifestaron redescubrir recursos y habilidades naturales que favorecen la comunicación y el desarrollo profesional. La satisfacción general se puntuó, de media, con 9,75 puntos. Conclusiones: La intervención educativa fue percibida como efectiva. Los participantes mostraron entusiasmo hacia esta experiencia que combina un entorno seguro donde expresar adecuadamente las propias emociones con técnicas de formación actoral. |
Subject(s):
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-Communication -Emotional intelligence -Empathy -Professional competence -Health personnel -Nurses -Comunicación -Inteligencia emocional -Empatía -Competencia profesional -Profesionales sanitarios -Enfermería -Emotional intelligence -Empathy -Public health personnel -Intel·ligència emocional -Empatia -Personal sanitari -Inteligencia emocional -Empatía -Personal de salud pública |
Rights:
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cc-by-nc
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0 |
Document type:
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Article Article - Published version |
Published by:
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Index de Enfermeria
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