Utilizad este identificador para citar o enlazar este documento: http://hdl.handle.net/2072/266063

Advice to the program Caixaproinfancia : change towards a socio-educational action model's assesment
Longás Mayayo, Jordi; Riera Romaní, Jordi; Civís, Mireia;
Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport. Fundació Blanquerna
The CaixaProinfancia program starts in 2007 in response to child poverty, from a model of public-private collaboration, through a multi-dimensional socio-educational action. It takes place in the most populated metropolitan areas of 9 autonomous communities, with an annual average of 35,000 families and 55,000 children given the collaboration of 351 entities of the third sector. A complex advice process was launched in 2010 involving a network of 12 Spanish universities to redirect the programme, framed in a more welfare paradigm, towards a model based on the abilities and the empowerment of participants and with territory as navoidable reference. The goal of this research is to assess the incidence of the advice on the management for the launched change. For this reason, two additional evaluative research have been developed: a) a descriptive statistical analysis of evolution on the impact of the program on children, families and territories, based on the gathered information by the management of the programme; b) a qualitative evaluation of the impact perception by interest groups, based on information gathered through focus groups and interviews. Results show a progressive turn of a first fragmented and timely attention to a more comprehensive and continuous care intensifying the social support. There are evidence of evolution in social institutions processes of work and collaboration. Although regarding the effectiveness of the program to remove the participants of poverty its positive impact can not be confirmed, improvements in the development of opportunities and resilience factors in the participants are recognized. They are mainly explained by the quality of the performed custom and systematic accompaniment. The difficulties hindering the process are: a) of regulatory or administrative type b) of scarce resources of the entities and administrations to develop a quality socio-educational work, and c) resistance to the professional and political culture change by the involved agents.
El objetivo de esta investigación es valorar la incidencia del asesoramiento sobre la gestión del cambio iniciado en el Programa CaixaProinfancia, programa que desde 2007 se desarrolla en las áreas metropolitanas más pobladas de 9 Comunidades Autónomas de España, atendiendo una media anual superior a 35.000 familias y 55.000 menores, gracias a la colaboración de 351 entidades del tercer sector. En 2010 se desarrolló un complejo proceso de asesoramiento en el que participa una red de 12 universidades españolas para redireccionar el programa, enmarcado en un paradigma más asistencialista, hacia un modelo centrado en las capacidades y el empoderamiento de los participantes y con el territorio como referente ineludible Por tal motivo se han realizado dos investigaciones evaluativas complementarias: a) un análisis estadístico descriptivo de la evolución en la incidencia del programa sobre menores, familias y territorios, realizado a partir de la información recogida por el aplicativo de gestión del programa; b) una evaluación cualitativa de la percepción de impacto por parte de los grupos de interés, realizada a partir de la información recogida mediante grupos focales y entrevistas. Los resultados muestran un progresivo giro de una primera atención fragmentada y puntual hacia una atención más integral y continuada, con intensificación del acompañamiento social. Se tienen evidencias de evolución en los procesos de trabajo y colaboración de las entidades sociales. Aunque no puede confirmarse el impacto positivo respecto a la efectividad del programa para sacar a los participantes de la pobreza, se reconocen mejoras en el desarrollo de oportunidades y factores de resiliencia en los participantes. Principalmente se explican por la calidad del acompañamiento personalizado y sistemático que se realiza. Las dificultades que frenan el proceso son: a) de tipo normativo y/o administrativo, b) de escasez de recursos de las entidades y las administraciones para realizar un trabajo socioeducativo de calidad, y c) resistencias al cambio de la cultura profesional y la cultura política por parte de los agentes involucrados.
2016
36 - Benestar i problemes socials.Treball social. Ajuda social. Vivenda. Assegurances
CaixaProinfància
Infants pobres
Treball social
Integració social
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14 p.
Artículo
Artículo
DOI 10. SE7179/PSRI_2016.28.07
Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 2016, Núm. 28, 3a època
         

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