Actualment, les xarxes socials han transformat la forma d'interacció entre els preadolescents i adolescents. Durant l'adolescència, etapa crucial per al desenvolupament individual, la identitat i la cerca de l'acceptació social es tornen aspectes claus, generant un potencial impacte de les xarxes sociales en el desenvolupament psicològic i social dels adolescents. El principal objectiu d’ aquest TFG es obtenir una comprensió detallada del potencial impacte que suposa l'ús inadequat de les xarxes en la salut mental dels preadolescents i adolescents, tenint en compte les característiques generals del seu desenvolupament en aquesta etapa vital. Es va realitzar una revisió bibliogràfica a través de les bases de dades, Pubmed, Medline, Dialnet, Apa Psycinfo, Psicodoc y Scielo, entre 2014 i 2024, incloent-hi aquells articles que complissin amb els criteris d'inclusió establerts per a l'objectiu final d'aquesta recerca. Dels 57 articles identificats, es van seleccionar 8 per a incloure's en aquesta revisió. Aquests oferien informació sobre les conseqüències psicològiques que repercutien en la salut dels preadolescents i adolescents a causa de l'ús de les xarxes. Aquest s’ha associat de manera directa amb diversos problemes de salut mental en aquesta edat, observant-se una prevalença de trastorns com l’ansietat, la depressió, alimentaris i del somni estrictament relacionats amb un baix rendiment acadèmic i atencional.
Actualmente, las redes sociales han transformado la forma de interacción entre los preadolescentes y adolescentes. Durante la adolescencia, etapa crucial para el desarrollo individual, la identidad y la búsqueda de la aceptación social se vuelven aspectos claves, generando un potencial impacto de las redes sociales en el desarrollo psicológico y social de los adolescentes. El principal objetivo de este TFG es obtener una comprensión detallada del potencial impacto que supone el uso inadecuado de las redes en la salud mental de los preadolescentes y adolescentes, teniendo en cuenta las características generales de su desarrollo en esta etapa vital. Se realizó una revisión bibliográfica a través de las bases de datos Pubmed, Medline, Dialnet, Apa Psycinfo, Psicodoc y Scielo, entre 2014 y 2024, incluyendo aquellos artículos que cumplieran con los criterios de inclusión establecidos para el objetivo final de esta investigación. De los 57 artículos identificados, se seleccionaron 8 para incluirse en esta revisión. Estos ofrecían información acerca de las consecuencias psicológicas que repercuten en la salud de los preadolescentes y adolescentes debido al uso de las redes. Este se ha asociado de manera directa con varios problemas de salud mental en esta edad, observándose una prevalencia de trastornos como la ansiedad, la depresión, alimentarios y del sueño estrictamente relacionados con un bajo rendimiento académico y atencional.
Nowadays, social networks have transformed the way pre-adolescents and adolescents interact with each other. During adolescence, a crucial stage for individual development, identity and the search for social acceptance become key aspects, generating potencial social media impact in the psychological and social development of adolescents. The main objective is to obtain a detailed understanding of the potential impact of inappropriate use of networks on the mental health of pre-adolescents and adolescents, taking into account the general characteristics of their development at this stage of life. A literature review was conducted through the databases, Pubmed, Medline, Dialnet, Apa Psycinfo, Psicodoc y Scielo, between 2014 and 2024, including those articles that met the inclusion criteria established for the final objective of this research. Of the 57 articles identified, 8 were selected for inclusion in this review. These provided information about the psychological consequences that impact on pre-adolescents and adolescent health due to the use of networks. This has been directly associated with a number of mental health problems in this age group, with a prevalence of anxiety, depression, eating and sleeping disorders strongly associated with poor academic and attentional performance.
Castellà
159.9 - Psicologia
Xarxes socials; Salut mental; Adolescents
66 p.