dc.contributor
Berlanga Silvente, Vanesa
dc.contributor.author
Civit Rubio, Laura
dc.date.accessioned
2025-10-30T12:38:24Z
dc.date.available
2025-10-30T12:38:24Z
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/488450
dc.description.abstract
L'adaptació social i emocional dels alumnes nouvinguts és un desafiament significatiu en el nostre sistema educatiu, especialment amb la creixent diversitat cultural i lingüística. Aquests estudiants enfronten dificultats en integrar-se en un nou entorn, com el domini de l'idioma, la comprensió de normes culturals i la integració social. Aquest Treball de Fi de Grau descriu les característiques d'aquesta adaptació, les seves necessitats i les respostes educatives necessàries per desenvolupar el seu potencial al màxim. Es va revisar la literatura existent i es van realitzar 8 entrevistes a professionals de l'àmbit educatiu. La conclusió principal és que la formació i capacitació dels docents és essencial, proporcionant informació actualitzada sobre les característiques d'aquests alumnes, les seves necessitats específiques i estratègies efectives d'intervenció. A més de la revisió teòrica i les entrevistes, es va implementar una Situació d'Aprenentatge en una Aula d'Acollida amb alumnes de 4t i 5è de primària. Aquest projecte, centrat a millorar l'adaptació social i emocional dels nouvinguts, es va desenvolupar a través de l'activitat "La caixa de la vida", amb el propòsit de facilitar la interacció amb els companys i millorar el seu benestar emocional, contribuint així al seu procés d'aprenentatge. L'escolarització d'aquests alumnes requereix una estreta col·laboració i comunicació entre els professionals de l'educació i les famílies, per crear un entorn de suport coherent i integral. És fonamental implementar estratègies educatives adaptades, com l'ús de recursos visuals, la promoció d'habilitats socials i la col·laboració entre la família i l'escola. Aquestes accions faciliten el desenvolupament complet dels alumnes nouvinguts, permetent-los assolir el seu màxim potencial.
ca
dc.description.abstract
La adaptación social y emocional de los alumnos recién llegados es un desafío significativo en nuestro sistema educativo, especialmente con la creciente diversidad cultural y lingüística. Estos estudiantes enfrentan dificultades al integrarse en un nuevo entorno, como el dominio del idioma, la comprensión de normas culturales y la integración social. Este Trabajo de Fin de Grado describe las características de esta adaptación, sus necesidades y las respuestas educativas necesarias para desarrollar su potencial al máximo. Se revisó la literatura existente y se realizaron 8 entrevistas a profesionales del ámbito educativo. La conclusión principal es que la formación y capacitación de los docentes es esencial, proporcionando información actualizada sobre las características de estos alumnos, sus necesidades específicas y estrategias efectivas de intervención. Además de la revisión teórica y las entrevistas, se implementó una Situación de Aprendizaje en un Aula de Acogida con alumnos de 4º y 5º de primaria. Este proyecto, centrado en mejorar la adaptación social y emocional de los recién llegados, se desarrolló a través de la actividad “La caja de la vida”, con el propósito de facilitar la interacción con los compañeros y mejorar su bienestar emocional, contribuyendo así a su proceso de aprendizaje. La escolarización de estos alumnos requiere una estrecha colaboración y comunicación entre los profesionales de la educación y las familias, para crear un entorno de apoyo coherente e integral. Es fundamental implementar estrategias educativas adaptadas, como el uso de recursos visuales, la promoción de habilidades sociales y la colaboración entre la familia y la escuela. Estas acciones facilitan el desarrollo completo de los alumnos recién llegados, permitiéndoles alcanzar su máximo potencial.
ca
dc.description.abstract
The social and emotional adaptation of newly arrived students is a significant challenge in our education system, especially with increasing cultural and linguistic diversity. These students face difficulties when integrating into a new environment, such as language proficiency, understanding cultural norms and social integration. This Final Degree Project describes the characteristics of this adaptation, their needs and the educational responses necessary to develop their potential to the fullest. The existing literature was reviewed and 8 interviews were conducted with professionals in the field of education. The main conclusion is that teacher education and training is essential, providing up-to-date information on the characteristics of these pupils, their specific needs and effective intervention strategies. In addition to the theoretical review and the interviews, a Learning Situation was implemented in a Reception Classroom with 4th and 5th grade primary school pupils. This project, focused on improving the social and emotional adaptation of newcomers, was developed through the activity ‘The Box of Life’, with the aim of facilitating interaction with peers and improving their emotional well-being, thus contributing to their learning process. The schooling of these pupils requires close collaboration and communication between education professionals and families to create a coherent and comprehensive supportive environment. It is essential to implement adapted educational strategies, such as the use of visual resources, the promotion of social skills and collaboration between family and school. These actions facilitate the full development of newly arrived pupils, enabling them to reach their full potential.
ca
dc.format.extent
94 p.
ca
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
*
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Educació
ca
dc.subject.other
Integració social
ca
dc.subject.other
Immigrants
ca
dc.title
Camino hacia la inclusión: Estrategias educativas para la adaptación social y emocional de los alumnos recién llegados
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess