El color como herramienta narrativa: Los casos de Tiempos Futuros (2021) y Videofilia (y otros síndromes virales) (2015)

dc.contributor
Crisóstomo Gálvez, Raquel
dc.contributor.author
Barrantes Li Elguera, Diana Victoria
dc.date.accessioned
2025-10-22T10:06:55Z
dc.date.available
2025-10-22T10:06:55Z
dc.date.created
2025
dc.date.issued
2025-06
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/487905
dc.description.abstract
Durant les darreres dècades, el panorama cinematogràfic peruà ha experimentat el ressorgiment d’un nou cinema d’autor, impulsat per una nova generació emergent d’artistes que aposten per una exploració estètica més profunda. Aquest grup busca desenvolupar els processos de color, il·luminació i postproducció amb l’objectiu d’utilitzar-los no només com a eines narratives, sinó també per expressar el context subjectiu, emocional i simbòlic dels seus personatges i les atmosferes que els envolten. Per això, aquest treball es proposa identificar i analitzar aquestes decisions estètiques corresponents a dos films peruans contemporanis d’autor: Tiempos Futuros (2021), de Víctor Checa, i Videofilia (y otros síndromes virales) (2015), de Juan Daniel F. Molero. La metodologia es basa en una anàlisi visual qualitativa de fotogrames seleccionats d’ambdues pel·lícules, amb un enfocament puntual en els aspectes cromàtics i visuals. Es complementa amb una entrevista en profunditat realitzada al director d’una de les pel·lícules esmentades. Les troballes permetran obtenir una comprensió més profunda de com el tractament cromàtic i visual contribueix a la representació dels conceptes abordats en cada film, com l’aïllament, la desconnexió emocional i l’alienació, oferint una nova perspectiva per a futures investigacions.
ca
dc.description.abstract
Durante las últimas décadas, el panorama cinematográfico peruano ha experimentado el resurgimiento de un nuevo cine de autor, impulsado por una nueva generación emergente de artistas que apuestan por realizar una exploración estética más profunda. Este grupo busca desarrollar los procesos de color, iluminación y postproducción con el fin de utilizarlos, no solo como herramientas narrativas, sino también con el fin de expresar el contexto subjetivo, emocional y simbólico de sus personajes y las atmósferas que los rodean. Por ello, este trabajo se propone identificar y analizar estas decisiones estéticas correspondientes a dos filmes peruanos contemporáneos de autor: Tiempos Futuros (2021), de Víctor Checa y Videofilia (y otros síndromes virales) (2015), de Juan Daniel F. Molero. La metodología se basa en un análisis visual cualitativo de fotogramas seleccionados de ambas películas, con un enfoque puntual en los aspectos cromáticos y visuales. Se complementa con una entrevista en profundidad realizada al director de una de las películas mencionadas. Los hallazgos permitirán obtener una comprensión más profunda de cómo el tratamiento cromático y visual ayudan a la representación de los conceptos abordados en cada film, como el aislamiento, la desconexión emocional y la alienación, ofreciendo una nueva perspectiva para futuras investigaciones.
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dc.description.abstract
In recent decades, the Peruvian film landscape has witnessed the resurgence of a new auteur cinema, driven by an emerging generation of artists committed to a deeper aesthetic exploration. This group seeks to develop the use of color, lighting, and postproduction processes not only as narrative tools, but also as a means to express the subjective, emotional, and symbolic context of their characters and the atmospheres surrounding them. This research aims to identify and analyze these aesthetic decisions in two contemporary Peruvian auteur films: Tiempos Futuros (2021), directed by Víctor Checa, and Videofilia (y otros síndromes virales) (2015), directed by Juan Daniel F. Molero. The methodology is based on a qualitative visual analysis of selected frames from both films, with a specific focus on chromatic and visual aspects. It is complemented by an in-depth interview conducted with the director of one of the aforementioned films. The findings provide a deeper understanding of how color and visual treatment contribute to the representation of key concepts in each film—such as isolation, emotional disconnection, and alienation—offering a new perspective for future research.
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dc.format.extent
130 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
*
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Arts visuals
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dc.subject.other
Cinema independent
ca
dc.subject.other
Cinematografia en color
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dc.title
El color como herramienta narrativa: Los casos de Tiempos Futuros (2021) y Videofilia (y otros síndromes virales) (2015)
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dc.type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
ca
dc.subject.udc
77
ca
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

Color_Barrantes_2025.pdf

6.628Mb PDF

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