Cuidado entre iguales en el aula: percepción, datos y peticiones del alumnado

Author

Solas Ligero, Xavier

Other authors

Vázquez Martínez, María Isabel

Publication date

2025-06



Abstract

La pertinença al grup i el suport dels iguals són fonamentals durant l’adolescència, ja que influeixen en el benestar emocional de l’alumnat. En aquest context, aquest treball explora la convivència escolar a través de la mirada del propi alumnat d’ESO, posant èmfasi en el valor de la inclusió i la cura entre iguals per afavorir el seu benestar emocional. Ens endinsem en la manera com aquests joves experimenten el rebuig i la inclusió, com afronten els conflictes quotidians a l’aula i quines expectatives tenen de suport per part dels seus iguals, dels adults i de la institució educativa. Per a això, sota un enfocament positivista, s’ha aplicat una metodologia quantitativa mitjançant un qüestionari ad hoc adreçat a estudiants de 1r i 2n d’ESO, amb el qual s’han recollit les seves percepcions i demandes sobre les qüestions esmentades. Les dades obtingudes mostren diferències significatives en la percepció, l’impacte i les expectatives segons el gènere, el curs i la posició com a víctima davant del conflicte. Aquests resultats ens conviden a reflexionar sobre la importància de fomentar una cultura de la cura a l’escola i sobre què podem fer, com a docents, perquè cada adolescent se senti valorat, inclòs i emocionalment segur en l’entorn escolar.


La pertenencia al grupo y el apoyo de sus iguales son fundamentales durante la adolescencia, influyendo en el bienestar emocional del alumnado. En este contexto, este trabajo explora la convivencia escolar a través de la mirada del propio alumnado de ESO, poniendo énfasis en el valor de la inclusión y del cuidado entre iguales para cuidar su bienestar emocional. Nos adentramos en la manera en que estos jóvenes experimentan el rechazo e inclusión, cómo lidian con los conflictos cotidianos en el aula y la expectativa que tienen de cuidados por sus iguales, adultos y la institución docente. Para ello, bajo un enfoque positivista, aplicamos una metodología cuantitativa: un cuestionario ad hoc dirigido a estudiantes de 1º y 2º de ESO, con el que recogemos sus percepciones y peticiones en torno a las cuestiones mencionadas anteriormente. Los datos obtenidos muestran diferencias significativas de percepción, impacto y expectativas por género, cursos y posición de víctima respecto al conflicto. Estos resultados nos invitan a reflexionar sobre la importancia de fomentar una cultura de cuidado en la escuela, y qué podemos hacer como docentes para que cada adolescente se sienta valorado, incluido y emocionalmente seguro en el entorno escolar.


Group Group belonging and peer support are fundamental during adolescence, influencing students’ emotional well-being. In this context, the present study explores school coexistence from the perspective of lower secondary students, placing special emphasis on the value of inclusion and peer care to support their emotional well-being. We delve into how these young people experience rejection and inclusion, how they deal with everyday classroom conflicts, and what kind of care they expect from their peers, adults, and the educational institution. To do so, under a positivist approach, we applied a quantitative methodology: an ad hoc questionnaire addressed to students in 1st and 2nd year of ESO (Compulsory Secondary Education), through which we collected their perceptions and requests regarding the aforementioned aspects. The results reveal significant differences in perception, impact, and expectations based on gender, school year, and victim status in relation to conflict. These findings invite us to reflect on the importance of fostering a culture of care in schools and on what we, as educators, can do to ensure that every adolescent feels valued, included, and emotionally safe in the school environment.

Document Type

Master's final project

Language

Spanish

CDU Subject

373 - Kinds of school providing general education

Subject

Ensenyament secundari; Emocions en els adolescents; Pertinença (Psicologia social)

Pages

72 p.

Documents

Cuidado_Solas_2025.pdf

2.670Mb

 

Rights

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

This item appears in the following Collection(s)