Aquest treball de recerca aborda la capacitat d'adaptació i de superació de les adversitats, coneguda com a resiliència. Concretament, investiga la resiliència al docent de centres educatius d'Educació Secundària Obligatòria, amb la finalitat de conèixer com la resiliència pot ajudar el professorat a desenvolupar una tasca docent més saludable i satisfactòria. Per això, la investigació s'ha centrat en definir el concepte de resiliència en general i resiliència docent en particular, els trets de la personalitat resilient i del docent resilient i els factors de risc i protecció relacionats amb el foment de la resiliència i la resiliència docent. Per tant, s'han estudiat els principals autors i estudis sobre resiliència en general i resiliència docent en particular i s'han fet entrevistes a docents en actiu d'Educació Secundària Obligatòria a Catalunya per conèixer de primera mà com superen les adversitats pròpies de la seva professió i si treballen la resiliència per superar-les. Finalment, a les conclusions, s'ofereixen els resultats obtinguts amb l'esperança que puguin aportar valor a la comunitat educativa i serveixin de suport als docents en actiu actualment ia les futures generacions, per tal de poder oferir una educació de més qualitat i contribuir a fer més saludable per a tothom exercir la professió docent.
Este trabajo de investigación aborda la capacidad de adaptación y superación de las adversidades, conocida como resiliencia. Concretamente, investiga la resiliencia en el docente de centros educativos de Educación Secundaria Obligatoria, con la finalidad de conocer cómo la resiliencia puede ayudar al profesorado a desarrollar una labor docente más saludable y satisfactoria. Para ello, la investigación se ha centrado en definir el concepto de resiliencia en general y resiliencia docente en particular, los rasgos de la personalidad resiliente y del docente resiliente y los factores de riesgo y protección relacionados con el fomento de la resiliencia y la resiliencia docente. Por lo tanto, se han estudiado los principales autores y estudios sobre resiliencia en general y resiliencia docente en particular y se han realizado entrevistas a docentes en activo de Educación Secundaria Obligatoria en Cataluña para conocer de primera mano cómo superan las adversidades propias de su profesión y si trabajan la resiliencia para superarlas. Finalmente, en las conclusiones, se ofrecen los resultados obtenidos con la esperanza de que puedan aportar valor a la comunidad educativa y sirvan de soporte a los docentes en activo actualmente y a las futuras generaciones, con el fin de poder ofrecer una educación de mayor calidad y contribuir a que ejercer la profesión docente sea más saludable para todos.
This research addresses the capacity to adapt and overcome adversity, known as resilience. Specifically, it investigates resilience in teachers in Secondary Education centers, with the aim of understanding how resilience can help teachers to develop healthier and more satisfying teaching practices. To this end, the research has focused on defining the concept of resilience in general and teacher resilience in particular, the traits of the resilient personality and of the resilient teacher, and the risk and protection factors related to fostering resilience and teacher resilience. Therefore, the main authors and studies on resilience in general and teacher resilience in particular have been studied, and interviews have been conducted with active teachers of Secondary Education in Catalonia to learn first-hand how they overcome the adversities inherent in their profession and whether they work on resilience to overcome them. Finally, the conclusions offer the results obtained in the hope that they may add value to the educational community and serve as support for current and future generations of teachers, in order to offer higher-quality education and contribute to making the teaching profession healthier for all.
Spanish
373 - Kinds of school providing general education
Ensenyament secundari; Resiliència
88 p.