Construint oportunitats des de les matemàtiques: una proposta inclusiva per a l’alumnat nouvingut

Autor/a

Duran Forteza, Maria

Otros/as autores/as

Corti, Franciele

Fecha de publicación

2025-06



Resumen

En un sistema educatiu cada vegada més divers, amb alumnat nouvingut procedent d’arreu del mon, les aules d’acollida esdevenen espais imprescindibles d’immersió lingüística, cultural i d’acompanyament emocional. Tanmateix, sovint les necessitats específiques dels aprenentatges de matemàtiques queden relegades a un segon pla, dificultant la seva integració acadèmica total. Aquest treball analitza aquesta problemàtica a través d’un cas concret d’un institut del Baix Llobregat, mitjançant l’observació directa, entrevistes, enquestes a tutors d’aula d’acollida i proves diagnòstiques, per revelar quines mancances es troben. Com a resposta, es proposa un pla d’innovació educativa per tal de millorar els aprenentatges matemàtics, garantir l’equitat educativa, i afavorir una integració efectiva de tot l’alumnat a Catalunya.


En un sistema educativo cada vez más diverso, con alumnado recién llegado procedente de todo el mundo, las aulas de acogida se convierten en espacios imprescindibles de inmersión lingüística, cultural y de acompañamiento emocional. Sin embargo, a menudo las necesidades específicas de los aprendizajes de matemáticas quedan relegados a un segundo plano, dificultando su integración académica total. Este trabajo analiza esta problemática a través de un caso concreto de un instituto del Baix Llobregat, mediante la observación directa, entrevistas, encuestas a tutores de aula de acogida y pruebas diagnósticas, para revelar qué carencias se encuentran. Como respuesta, se propone un plan de innovación educativa con el fin de mejorar los aprendizajes matemáticos, garantizar la equidad educativa, y favorecer una integración efectiva del alumnado en Cataluña.


In an increasingly diverse educational system, with newly arrived students from all over the world, the reception classrooms become essential spaces for linguistic and cultural immersion and emotional support. However, often the specific needs of mathematics learning are relegated to the background, hindering their full academic integration. This work analyzes this problem through a specific case of a high school in Baix Llobregat, through direct observation, interviews, surveys of host classroom tutors and diagnostic tests, to reveal what shortcomings are found. In response, an educational innovation plan is proposed in order to improve mathematical learning, guarantee educational equity, and promote the effective integration of all students in Catalonia.existing gaps. In response, an educational innovation plan is proposed to improve mathematical learning, ensure educational equity, and promote effective inclusion.

Tipo de documento

Trabajo fin de máster

Lengua

Catalán

Materias CDU

373 - Enseñanza primaria y secundaria

Palabras clave

Ensenyament secundari; Matemàtiques; Integració; Immigrants

Páginas

85 p.

Documentos

Construint_Duran_2025.pdf

3.665Mb

 

Derechos

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)