En este estudio se investigan los materiales y la técnica pictórica usados en el frontal de la Seu d'Urgell. El autor utiliza materiales propios de esta área geográfica, hematites, aerinita, calcita, yeso, etc., y otros como cinabrio y oropimento, de gran calidad cromática e importados de otras zonas. Los resultados obtenidos se han agrupado en una tabla adjunta en la que se presentan de acuerdo con las coloraciones propias del frontal. La observación microscópica, óptica y electrónica, indica la calidad de la técnica pictórica: pigmento bien triturado, capas de espesor uniforme y deposición regular de las mismas.
This essay analises the materials and painting techniques used in the frontal from the Seu d'Urgell. The materials used by the artist are typical of the provenance area: haematite, aerenite, calcite, gypsum, etc ... ; others, such as cinnabar and orpiment, are imported and of high chrornatic quality. The analysis results have been grouped in the enclosed table, where they are presented according to the frontal's colouring. Microscopic, optic and electronic research revea! the quality of the technique: wellground pigrnent and layers of uniform thickness and regular deposition. Previous probes and the study of the analythical data thus obtained suggest that the frontal is original and has been just slightly retouched.
Catalan
Altars; Radiografia; Art romànic; Conservació i restauració d'obres d'art; Tècniques pictòriques; Frontal dels Apòstols o de la Seu d'Urgell
10 p.
Museu Nacional d'Art de Catalunya
Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya, 1994, vol. 2, pp. 117-126
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/