Técnicas actorales e inteligencia emocional para profesionales de la salud: Aprendizaje transformacional

dc.contributor.author
Solsona de la Serna, Esther
dc.contributor.author
Pujol, Jordi
dc.contributor.author
Llistar, Salvador
dc.contributor.author
Barberà Gregori, Elena
dc.contributor.author
Giménez, Nuria
dc.date
2019-10-30T08:57:56Z
dc.date
2019-10-30T08:57:56Z
dc.date
2015-12-01
dc.identifier.citation
Solsona de la Serna, E., Pujol, J., Llistar, S., Barberà, E. & Giménez, N. (2015). Técnicas actorales e inteligencia emocional para profesionales de la salud: Aprendizaje transformacional. Index de Enfermeria, 24(4), 240-244. doi: 10.4321/S1132-12962015000300011
dc.identifier.citation
1132-1296
dc.identifier.citation
10.4321/S1132-12962015000300011
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10609/102384
dc.description.abstract
The task of the healthcare professionals is a combination of science and art, knowledge and technical resources coupled with emotional intelligence. Aim: To know, through acting training techniques that enhance the development of emotional intelligence, the opinion of the professionals working in healthcare centers and their reflections on their experience. Methods: From 2008 to 2013, a multidisciplinary team conducted fifteen editions of a training course on how to recognize and manage one's emotions. The experience was assessed using mixed methods: qualitative (reflexive essays) and quantitative methods (satisfaction questionnaire, 1-to-10 scale). Results: A total of 231 professionals participated: 26% were nurses, 6% physicians, and 68% auxiliary nurses. The reflexive essays of the participants reflected their satisfaction and their perception of having re-discovered resources and natural abilities to promote communication and professional and personal growth. The average rating for satisfaction was 9.75 points. Conclusions: The training was perceived as effective. The participants were enthusiastic towards the experience that combined a environment to express their emotions appropriately together with guided acting training techniques.
dc.description.abstract
El trabajo del profesional sanitario combina ciencia y arte, conocimientos y medios técnicos, junto con inteligencia emocional. Objetivo: Conocer la experiencia de los profesionales que recibieron una intervención educativa para potenciar la inteligencia emocional mediante técnicas de formación actoral. Metodología: Desde 2008 hasta 2013, un equipo multidisciplinar impartió quince ediciones de formación sobre cómo reconocer y gestionar las propias emociones. Se utilizó metodología mixta: cualitativa (ensayos reflexivos) y cuantitativa (cuestionario de satisfacción). Resultados: Participaron 231 profesionales. Por categorías profesionales: 26% diplomados en enfermería, 6% médicos y 68% auxiliares. En los ensayos reflexivos los participantes manifestaron redescubrir recursos y habilidades naturales que favorecen la comunicación y el desarrollo profesional. La satisfacción general se puntuó, de media, con 9,75 puntos. Conclusiones: La intervención educativa fue percibida como efectiva. Los participantes mostraron entusiasmo hacia esta experiencia que combina un entorno seguro donde expresar adecuadamente las propias emociones con técnicas de formación actoral.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Index de Enfermeria
dc.relation
https://doi.org/10.4321/s1132-12962015000300011
dc.rights
cc-by-nc
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0">http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0</a>
dc.subject
Communication
dc.subject
Emotional intelligence
dc.subject
Empathy
dc.subject
Professional competence
dc.subject
Health personnel
dc.subject
Nurses
dc.subject
Comunicación
dc.subject
Inteligencia emocional
dc.subject
Empatía
dc.subject
Competencia profesional
dc.subject
Profesionales sanitarios
dc.subject
Enfermería
dc.subject
Emotional intelligence
dc.subject
Empathy
dc.subject
Public health personnel
dc.subject
Intel·ligència emocional
dc.subject
Empatia
dc.subject
Personal sanitari
dc.subject
Inteligencia emocional
dc.subject
Empatía
dc.subject
Personal de salud pública
dc.title
Técnicas actorales e inteligencia emocional para profesionales de la salud: Aprendizaje transformacional
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Articles [156]