The task of the healthcare professionals is a combination of science and art, knowledge and technical resources coupled with emotional intelligence. Aim: To know, through acting training techniques that enhance the development of emotional intelligence, the opinion of the professionals working in healthcare centers and their reflections on their experience. Methods: From 2008 to 2013, a multidisciplinary team conducted fifteen editions of a training course on how to recognize and manage one's emotions. The experience was assessed using mixed methods: qualitative (reflexive essays) and quantitative methods (satisfaction questionnaire, 1-to-10 scale). Results: A total of 231 professionals participated: 26% were nurses, 6% physicians, and 68% auxiliary nurses. The reflexive essays of the participants reflected their satisfaction and their perception of having re-discovered resources and natural abilities to promote communication and professional and personal growth. The average rating for satisfaction was 9.75 points. Conclusions: The training was perceived as effective. The participants were enthusiastic towards the experience that combined a environment to express their emotions appropriately together with guided acting training techniques.
El trabajo del profesional sanitario combina ciencia y arte, conocimientos y medios técnicos, junto con inteligencia emocional. Objetivo: Conocer la experiencia de los profesionales que recibieron una intervención educativa para potenciar la inteligencia emocional mediante técnicas de formación actoral. Metodología: Desde 2008 hasta 2013, un equipo multidisciplinar impartió quince ediciones de formación sobre cómo reconocer y gestionar las propias emociones. Se utilizó metodología mixta: cualitativa (ensayos reflexivos) y cuantitativa (cuestionario de satisfacción). Resultados: Participaron 231 profesionales. Por categorías profesionales: 26% diplomados en enfermería, 6% médicos y 68% auxiliares. En los ensayos reflexivos los participantes manifestaron redescubrir recursos y habilidades naturales que favorecen la comunicación y el desarrollo profesional. La satisfacción general se puntuó, de media, con 9,75 puntos. Conclusiones: La intervención educativa fue percibida como efectiva. Los participantes mostraron entusiasmo hacia esta experiencia que combina un entorno seguro donde expresar adecuadamente las propias emociones con técnicas de formación actoral.
Castellà
Communication; Emotional intelligence; Empathy; Professional competence; Health personnel; Nurses; Comunicación; Inteligencia emocional; Empatía; Competencia profesional; Profesionales sanitarios; Enfermería; Emotional intelligence; Empathy; Public health personnel; Intel·ligència emocional; Empatia; Personal sanitari; Inteligencia emocional; Empatía; Personal de salud pública
Index de Enfermeria
https://doi.org/10.4321/s1132-12962015000300011
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