Abstract:
|
Introducció: La comunicació descriurà una experiència d’Aprenentatge – Servei (ApSU)
en el nostre Campus, des de l’Escola d’Infermeria UB i en el barri de Bellvitge.
Parteix de la finalització de l’assignatura optativa Pèrdues i Dol en el Cicle Vital de les
Persones en la Diplomatura d’Infermeria (curs 2007-08), quan un grup d’estudiants
demana al professorat continuïtat periòdica de trobades. Amb aquesta finalitat, la intuïció
del professorat, l’Espai Europeu d’Educació Superior, en procés construcció i la
responsabilitat social de la Universitat, orienten estructurar una activitat d’Aprenentatge
– Servei (ApS-U).
Objectius:
- Donar resposta a la demanda dels estudiants, a partir d’afavorir el creixement personal
grupal, per mitjà d’una experiència ApS-U, (aprenentatge experiencial situat i avaluat).
- Proporcionar suport psicosocial a persones sanes o sense malaltia greu, en situació
de pèrdua i dol des de un voluntariat infermer en formació.
Metodologia: Es va comptar amb agenda de trobades periòdiques amb els estudiants,
establiment i selecció de continguts reglats de l’àrea psicosocial (cures infermeres
estandarditzades) i graella per a registres de visites i posterior avaluació amb el grup i el
professorat.
Implementació: trets generals
La estructura de implementació va comptar amb suport institucional i amb la
col·laboració de l’Àrea Bàsica de Salut de Bellvitge, on la treballadora social era la font
de subministrament de possibles receptors beneficiaris del servei. L’aprenentatge a
partir de la experiència pot orientar alguns reptes a contemplar a l’hora de programar aquest tipus d’activitats, que en cas contrari, poden actuar com a detractors i
dificultar el procés.
Conclusions: Excel·lent experiència. Motivadora per al creixement
personal, grupal (d’estudiants i professorat) i un altra mirada del coneixement
psicosocial en salut, contextualitzat socialment. |