Abstract:
|
- La ciència oberta ha esdevingut en els darrers anys un nou model, un nou paradigma de ciència que pretén amb una visió més oberta en relació a la societat i el coneixement donar solució a alguns dels problemes que l’actual sistema científic arrossega, incloent les crítiques endèmiques a la comunicació científica i l’actual ecosistema de revistes, l’avaluació de la recerca i els recercaires, la replicabilitat dels resultats i la despesa econòmica en experiments redundants.
- Es considera una transició irreversible, on la modularitat i la velocitat d’arribar al nou paradigma vindrà donat per les resistències culturals i inercials del sistema científic.
- Es considera que una transició de Catalunya cap a la ciència oberta més ràpida i eficient conduiria a un avantatge estratègic que cal tenir en compte en un context europeu on ja diversos països han plantejat els seus camins i plans nacionals per a assolir-ho.
- Els principals documents estratègic del país en relació a la ciència i el coneixement inclouen el foment de la ciència oberta.
- Existeixen moltes iniciatives a escala reduïda per a la formació d’investigadors des dels serveis de biblioteques. Seria convenient considerar-les i treballar conjuntament per a donar a conèixer serveis de suport que s’ofereixen.
- La formació en ciència oberta és un catalitzador cultural i institucional per a assolir de forma més ràpida i eficient els models de gestió i recerca que la ciència oberta requereix i que els futurs plans de finançament sobretot a nivell europeu tindran també com a requisit.
- Tots els documents i plans en relació a l’impuls de la ciència oberta esmenten la formació com una necessitat, igual que la creació d’infraestructures.
- Apostar per una formació en ciència oberta per als nous doctorands permet assentar els fonaments per a una transició cap a la ciència oberta més eficient, des de la base
- El pla de formació que es presenta en format de curs de 2 crèdits per al sistema científic i de recerca català, públic i privat, aposta per a formar 20.000 estudiants de doctorat en els propers 3 anys.
- El pressupost global de les tres edicions del curs és de 75000 €. |