Abstract:
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Usually, the study of the acoustic impact of an airport infrastructure is carried out by means of a simulation program. For this purpose, the owner of the infrastructure provides all the information related to the air traffic, such as flight paths, number of operations, typology of aircraft, etc. All these data together with the terrain topography are used in the elaboration of the computer model, allowing to estimate the acoustic affectation originated by the infrastructure. But when there is a conflict of interests or the emitter (aerodrome) and the receivers (affected neighbours) are in disagreement, as a consequence of a possible expansion of the infrastructure or there are differences in the estimated sound levels, the acoustic impact study is driven by an association or platform of affected neighbours. In this case, neither the owner's collaboration nor the air traffic data is available. By not having this information, there are two ways of identifying the passage of aircraft, make face-to-face observations during the different periods (totally unfeasible), or make a continuous recording of the sound level, allowing the identification and subsequent quantification of the noise caused by the movement of aircraft. This paper presents the methodology used to determine sound levels that reach the residential receptors and its evolution as a function of aerodrome activity |
Abstract:
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Normalmente, el estudio de impacto acústico de una infraestructura aeroportuaria, se realiza mediante un programa de simulación, para ello se cuenta con la colaboración del titular de dicha infraestructura, quien suministra toda la información correspondiente al tráfico aéreo, como trayectorias de vuelo, número de operaciones, tipología de las aeronaves, etc… Todos estos datos junto con la topografía del terreno, son utilizados en la elaboración del modelo informático, permitiendo de esta forma, estimar la afectación acústica originada por la infraestructura. Pero cuando se produce una confrontación de intereses o existen discrepancias entre el emisor (aeródromo) y los receptores (vecinos afectados), como consecuencia de una posible ampliación de la infraestructura o diferencias en los niveles sonoros estimados, el estudio de impacto acústico es impulsado por la asociación o plataforma de vecinos afectados. En este caso, no se dispone ni de la colaboración del titular, ni de los datos del tráfico aéreo. Al no disponer de esta información, la forma de identificar el paso de aeronaves es, o bien realizar observaciones presenciales durante los diferentes periodos (totalmente inviable), o realizar un registro continuo del nivel sonoro, que permita la identificación y la cuantificación a posteriori del ruido causado por el movimiento de las aeronaves. En este trabajo se presenta la metodología usada para determinar, los niveles sonoros que llegan a los receptores residenciales, y su evolución en función de la actividad del aeródromo |