Crises and renewals: reasons for making and teaching history

Crisis y renovaciones: razones para hacer y enseñar historia

Author

Garcia Larios, Agustí, 1968-

Tappi, Andrea

Tébar Hurtado, Javier, 1966-

Publication date

2025-11-28T13:39:50Z

2025-11-28T13:39:50Z

2025-03-31

2025-11-28T13:39:50Z



Abstract

[eng] This article addresses the current connection between History as a discipline and the teaching of History, with special attention paid to the result of this connection, reflected in a critical renewal of history that meets the current needs of society. To this end, it addresses the current crisis in the discipline of History and stresses the loss of confidence in traditional methods and approaches. However, despite this ‘crisis’, it advocates an optimistic vision of the future, insofar as it can serve as an opportunity for renewing historiography. It further emphasises the importance of including new perspectives and voices in History, leading to a certain decentralisation of the discipline. It questions the impact of information technologies on teaching History and research, as they must be accompanied by the development of students’ critical thinking skills. The article also highlights the importance of History in understanding identity and contemporary challenges and advocates a vision of History as a critical social instrument. In this sense, it raises the need for a global history that connects local spheres with global ones, integrating diverse themes and approaches. Finally, it underscores historians’ responsibility for education and public discussion, emphasising that knowledge of the past is essential for making ethical decisions in the present and future.


[spa] Este artículo aborda la conexión actual entre la Historia como disciplina y la enseñanza de la Historia, con especial atención a la resultante de dicho binomio plasmada en una renovación crítica de la historia que responda a las necesidades actuales de la sociedad. Para ello, se aborda la crisis actual de la disciplina histórica y se subraya la disminución de la confianza en métodos y enfoques tradicionales, al tiempo que, a pesar de esta “crisis”, se aboga por una visión de futuro optimista, en la medida que las crisis pueden ser oportunidades para la renovación de la historiografía. Asimismo, se enfatiza la importancia de integrar nuevas perspectivas y voces en la Historia, lo que conduce a una cierta descentralización de la disciplina, y se pone en cuestión el impacto de las tecnologías de la información en la enseñanza y la investigación histórica, por cuanto debe ir acompañada del desarrollo de un pensamiento crítico en los estudiantes. El texto también resalta la importancia de la Historia en la comprensión de la identidad y los desafíos contemporáneos, y propugna una visión de la Historia como un instrumento social crítico. En este sentido, se plantea la necesidad de una historia global que conecte lo local con lo global, integrando diversas temáticas y enfoques. Por último, se subraya la responsabilidad de los historiadores en la educación y en el debate público, haciendo énfasis en que el conocimiento del pasado es imprescindible para la toma de decisiones éticas en el presente y futuro.

Document Type

Article
Published version

Language

English

Subjects and keywords

Historiografia; Història; Ensenyament de la història; Educació; Historiography; History; History education; Education

Publisher

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte

Related items

Reproducció del document publicat a: https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-408-683

Revista de Educación, 2025, vol. 1

https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-408-683

Rights

cc-by-nc (c) Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2025

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

This item appears in the following Collection(s)