Sobre escultura del segle XVI en creus de terme al Mascançà

Autor/a

Yeguas i Gassó, Joan

Data de publicació

2019



Resum

Estudi sobre escultura de l'època del Renaixement a la plana d'Urgell, però fixant-nos en les creus de terme, Béns Culturals d'Interès Nacional que sovint passen desapercebudes per als estudiosos de l'art. L'objectiu del treball és l'anàlisi d'aquestes creus a partir de l'estil i dels models utilitzats, cosa que ens ha permès concretar datacions i delimitar algunes personalitats artístiques com: Pasqual de Gaintza, amb creu de Boldú i la d'Hostafrancs; el Mestre de Linyola, a part de les creus de Linyola i del retaule de Penelles, li augmentem el catàleg amb les creus de Castellserà (1540) i la de Bellver de Sió (1557), aquestes dues últimes datades epigràficament; el Mestre del Bullidor, proper als membres del taller de Damià Forment que van romandre a Catalunya, amb les creus del Bullidor (1546) i la de Bellvís, així com altres dues que deriven dels seus models (Albesa i Miralcamp); finalment, les creus de l'Aparició de la Mare de Déu de les Sogues i la de Nalec segueixen una tipologia de finals del segle XVI.

Tipus de document

Article
Versió publicada

Llengua

Català

Matèries CDU

73 - Arts plàstiques

Paraules clau

Escultura del Renaixement; Creus de terme; Pla d'Urgell (Catalunya)

Pàgines

12 p.

És versió de

Mascançà. Revista d'Estudis del Pla d'Urgell. Núm. 10 (2019), p. 161-172

Documents

2019-CreusMascançà.pdf

313.5Kb

 

Drets

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)