dc.contributor
Zaragoza Serrano, Francisco José
dc.contributor.author
Anguera Aguilocho, Mercè
dc.date.accessioned
2024-06-27T13:07:25Z
dc.date.accessioned
2024-10-02T12:51:32Z
dc.date.available
2024-06-27T13:07:25Z
dc.date.available
2024-10-02T12:51:32Z
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/537689
dc.description.abstract
L’increment de les persones diagnosticades amb Trastorn d’Espectre Autista1 en els
darrers anys és una realitat. D’altra banda un dels grans temes que ha portat tant a
la investigació com als canvis legals ha estat la voluntat de potenciar l’atenció a la
diversitat a les aules. Aquesta voluntat contrasta amb les dificultats que tenen els
professors d’atendre alumnes amb TEA i altres tipus de trastorns dins l’aula d’una
forma inclusiva i amb un aprenentatge de qualitat. Sobre aquests alumnes existeixen
força estereotips com la seva facilitat per aprendre les Matemàtiques2. Un dels altres
temes rellevants és com els alumnes, en general, s’adapten al canvi de Primària i
Secundària i com es podria facilitar aquesta adaptació. I en particular, com pot viure
aquesta adaptació un alumne amb TEA.
A partir del coneixement personal d’un alumne amb TEA que aquest curs ha
començat primer de Secundària en una escola ordinària a les Illes Balears, s’ha fet
un estudi in situ de 5 dies, acompanyant-lo a classe, entrevistant docents i convivint
amb la seva família per a veure com aquest alumne ha fet aquesta adaptació, com
es troba dins d’un institut ordinari, com aprèn les Matemàtiques i quins mètodes li
funcionen i quins no.
El nostre estudi no pretén generalitzar les nostres conclusions a tots els alumnes amb
TEA que inicien primer de Secundària però si que pot ajudar tant a docents com a
famílies amb alumnes/fills amb característiques similars a millorar la qualitat del seu
aprenentatge i l’adaptació al canvi dins d’un centre ordinari.
cat
dc.description.abstract
El incremento de las personas diagnosticadas con Trastorno de Espectro Autista en
los últimos años es una realidad. Por otra parte, uno de los grandes temas que ha
llevado tanto a la investigación como a los cambios legales ha sido la voluntad de
potenciar la atención a la diversidad en las aulas. Esta voluntad contrasta con las
dificultades que tienen los profesores de atender a alumnos con TEA y otros tipos de
trastornos en el aula de una forma inclusiva y con un aprendizaje de calidad. Sobre
estos alumnos existen bastantes estereotipos como su facilidad para aprender
Matemáticas. Otro de los temas relevantes es cómo los alumnos, en general, se
adaptan al cambio de Primaria a Secundaria y cómo se podría facilitar esta
adaptación. Y en particular, cómo puede vivir esta adaptación un alumno con TEA.
A partir del conocimiento personal de un alumno con TEA que este curso ha
comenzado primero de Secundaria en una escuela ordinaria en las Islas Baleares,
se ha realizado un estudio in situ de 5 días, acompañándolo en clase, entrevistando
a docentes y conviviendo con la familia para ver cómo este alumno ha realizado esta
adaptación, cómo se encuentra dentro de un instituto ordinario, cómo aprende las
Matemáticas y qué métodos le funcionan y cuáles no.
Nuestro estudio no pretende generalizar nuestras conclusiones a todos los alumnos
con TEA que inicien primero de Secundaria pero sí que puede ayudar tanto a
docentes como a familias con alumnos/hijos con características similares a mejorar
la calidad de su aprendizaje y la adaptación al cambio dentro de un centro ordinario.
spa
dc.description.abstract
The increase in people diagnosed with Autism Spectrum Disorder3 in recent years is
a reality. The desire to enhance attention to diversity in classrooms has led to both
research and legal changes. This will contrasts with the difficulties that teachers face
in attending to students with ASD and other types of disorders within the classroom
in an inclusive manner and with quality learning. There are many stereotypes about
these students such as their gift for Mathematics. Another relevant topic is how
students, in general, adapt to the change from Primary to Secondary education and
how this adaptation could be facilitated. In particular, how a student with ASD can
experience this adaptation.
Based on the personal knowledge of a student with ASD who has started the first year
of Secondary education in an ordinary school in the Balearic Islands, a 5-day on-site
study was carried out, accompanying him to class, interviewing teachers and living
together with the family to see how this student has adapted, how he finds himself in
an ordinary high school, how he learns Mathematics and which methods work for him
and which ones do not.
Our study does not aim to generalize our conclusions to all students with ASD who
start high school, but it can help both teachers and families with students/children with
similar characteristics to improve the quality of their learning and adaptation to change
within an ordinary centre.
eng
dc.rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Matemàtica
dc.subject.other
Ensenyament secundari
dc.title
L’Oriol. Estudi de com aprèn Matemàtiques un alumne amb TEA a primer de Secundària.
dc.type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess