L’Oriol. Estudi de com aprèn Matemàtiques un alumne amb TEA a primer de Secundària.

dc.contributor
Zaragoza Serrano, Francisco José
dc.contributor.author
Anguera Aguilocho, Mercè
dc.date.accessioned
2024-06-27T13:07:25Z
dc.date.accessioned
2024-10-02T12:51:32Z
dc.date.available
2024-06-27T13:07:25Z
dc.date.available
2024-10-02T12:51:32Z
dc.date.issued
2024-06
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/537689
dc.description.abstract
L’increment de les persones diagnosticades amb Trastorn d’Espectre Autista1 en els darrers anys és una realitat. D’altra banda un dels grans temes que ha portat tant a la investigació com als canvis legals ha estat la voluntat de potenciar l’atenció a la diversitat a les aules. Aquesta voluntat contrasta amb les dificultats que tenen els professors d’atendre alumnes amb TEA i altres tipus de trastorns dins l’aula d’una forma inclusiva i amb un aprenentatge de qualitat. Sobre aquests alumnes existeixen força estereotips com la seva facilitat per aprendre les Matemàtiques2. Un dels altres temes rellevants és com els alumnes, en general, s’adapten al canvi de Primària i Secundària i com es podria facilitar aquesta adaptació. I en particular, com pot viure aquesta adaptació un alumne amb TEA. A partir del coneixement personal d’un alumne amb TEA que aquest curs ha començat primer de Secundària en una escola ordinària a les Illes Balears, s’ha fet un estudi in situ de 5 dies, acompanyant-lo a classe, entrevistant docents i convivint amb la seva família per a veure com aquest alumne ha fet aquesta adaptació, com es troba dins d’un institut ordinari, com aprèn les Matemàtiques i quins mètodes li funcionen i quins no. El nostre estudi no pretén generalitzar les nostres conclusions a tots els alumnes amb TEA que inicien primer de Secundària però si que pot ajudar tant a docents com a famílies amb alumnes/fills amb característiques similars a millorar la qualitat del seu aprenentatge i l’adaptació al canvi dins d’un centre ordinari.
cat
dc.description.abstract
El incremento de las personas diagnosticadas con Trastorno de Espectro Autista en los últimos años es una realidad. Por otra parte, uno de los grandes temas que ha llevado tanto a la investigación como a los cambios legales ha sido la voluntad de potenciar la atención a la diversidad en las aulas. Esta voluntad contrasta con las dificultades que tienen los profesores de atender a alumnos con TEA y otros tipos de trastornos en el aula de una forma inclusiva y con un aprendizaje de calidad. Sobre estos alumnos existen bastantes estereotipos como su facilidad para aprender Matemáticas. Otro de los temas relevantes es cómo los alumnos, en general, se adaptan al cambio de Primaria a Secundaria y cómo se podría facilitar esta adaptación. Y en particular, cómo puede vivir esta adaptación un alumno con TEA. A partir del conocimiento personal de un alumno con TEA que este curso ha comenzado primero de Secundaria en una escuela ordinaria en las Islas Baleares, se ha realizado un estudio in situ de 5 días, acompañándolo en clase, entrevistando a docentes y conviviendo con la familia para ver cómo este alumno ha realizado esta adaptación, cómo se encuentra dentro de un instituto ordinario, cómo aprende las Matemáticas y qué métodos le funcionan y cuáles no. Nuestro estudio no pretende generalizar nuestras conclusiones a todos los alumnos con TEA que inicien primero de Secundaria pero sí que puede ayudar tanto a docentes como a familias con alumnos/hijos con características similares a mejorar la calidad de su aprendizaje y la adaptación al cambio dentro de un centro ordinario.
spa
dc.description.abstract
The increase in people diagnosed with Autism Spectrum Disorder3 in recent years is a reality. The desire to enhance attention to diversity in classrooms has led to both research and legal changes. This will contrasts with the difficulties that teachers face in attending to students with ASD and other types of disorders within the classroom in an inclusive manner and with quality learning. There are many stereotypes about these students such as their gift for Mathematics. Another relevant topic is how students, in general, adapt to the change from Primary to Secondary education and how this adaptation could be facilitated. In particular, how a student with ASD can experience this adaptation. Based on the personal knowledge of a student with ASD who has started the first year of Secondary education in an ordinary school in the Balearic Islands, a 5-day on-site study was carried out, accompanying him to class, interviewing teachers and living together with the family to see how this student has adapted, how he finds himself in an ordinary high school, how he learns Mathematics and which methods work for him and which ones do not. Our study does not aim to generalize our conclusions to all students with ASD who start high school, but it can help both teachers and families with students/children with similar characteristics to improve the quality of their learning and adaptation to change within an ordinary centre.
eng
dc.format.extent
104 p.
dc.language.iso
cat
dc.rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Autisme
dc.subject.other
Matemàtica
dc.subject.other
Ensenyament secundari
dc.title
L’Oriol. Estudi de com aprèn Matemàtiques un alumne amb TEA a primer de Secundària.
dc.type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.udc
373
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

TFM_ANGUERA_2024.pdf

14.01Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)