El Sumario de la Natural Historia de las Indias, de Gonzalo Fernández de Oviedo. Multidisciplinariedad e innovación educativa para alumnos de bachillerato a partir de una joya literaria del siglo XVI español

dc.contributor.author
Guillamón Pérez, Ana María
dc.date.accessioned
2024-06-20T10:10:32Z
dc.date.accessioned
2024-10-02T12:52:16Z
dc.date.available
2024-06-20T10:10:32Z
dc.date.available
2024-10-02T12:52:16Z
dc.date.issued
2024-06
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/537668
dc.description.abstract
Aquest TFM defensa i emfatitza, a la primera part, el rol fonamental de la Literatura com a eina bàsica de l’aprenentatge i de l’ensenyament, a l’àrdua empresa d’educar “amb sentit” individus perquè es desenvolupin autònoms, amb pensament crític, consciència social i valors ètics. Per aconseguir aquest objectiu nuclear, es pren el multidisciplinari Sumario de la Natural Historia de las Indias (1526), de l’historiador madrileny Fernández de Oviedo, com a text idoni per desenvolupar l'educació literària i lingüística dels batxillers. La segona part presenta una proposta didàctica per portar aquest breu Sumario a les aules del curs de primer de batxillerat. Una situació d'aprenentatge que, des de la transversalitat, amb un enfocament competencial i implementant una metodologia innovadora, repara les virtuts i les singularitats d'aquest text cronístic del Sumario i, així mateix, en la proteica vida de qui va esdevenir cronista oficial del Nou Món.
cat
dc.description.abstract
Este TFM defiende y enfatiza, en su primera parte, el rol fundamental de la Literatura como herramienta básica del aprendizaje y de la enseñanza, en la ardua empresa de educar ‘con sentido’ a individuos para que se desarrollen autónomos, con pensamiento crítico, conciencia social y valores éticos. Para la consecución de este objetivo nuclear, se prende el multidisciplinar Sumario de la Natural Historia de las Indias (1526), del historiador madrileño Fernández de Oviedo, como texto idóneo para desarrollar la educación literaria y lingüística de los bachilleres. La segunda parte presenta una propuesta didáctica para llevar este breve Sumario a las aulas del curso de primero de bachillerato. Una situación de aprendizaje que, desde la transversalidad, con un enfoque competencial, e implementando una metodología innovadora, repara en las virtudes y singularidades de este texto cronístico del Sumario y, asimismo, en la proteica vida de quien devino cronista oficial del Nuevo Mundo.
spa
dc.description.abstract
This TFM defends and emphasizes, in its first part, the fundamental role of Literature as a basic tool of learning and teaching, in the arduous enterprise of educating individuals ‘with meaning’ so that they develop autonomously, with critical thinking, awareness social and ethical values. To achieve this core objective, the multidisciplinary Sumario de la Natural Historia de las Indias (1526), by the Madrid historian Fernández de Oviedo, is recognized as an ideal text to develop the literary and linguistic education of high school students. The second part presents a didactic proposal to bring this brief Sumario to the classrooms of the first year of high school. A learning situation that, from transversality, with a competency approach, and implementing an innovative methodology, notices the virtues and singularities of this chronicle text of the Sumario and, likewise, in the protean life of who became the official chronicler of the New World.
eng
dc.format.extent
161 p.
dc.language.iso
spa
dc.rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Innovacions educatives
dc.subject.other
Castellà (Llengua)
dc.subject.other
Literatura castellana
dc.subject.other
Ensenyament secundari
dc.title
El Sumario de la Natural Historia de las Indias, de Gonzalo Fernández de Oviedo. Multidisciplinariedad e innovación educativa para alumnos de bachillerato a partir de una joya literaria del siglo XVI español
dc.type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.udc
373
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

TFM_GUILLAMON_2024.pdf

2.394Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)