dc.contributor
Gómez Llauger, Núria
dc.contributor.author
Fernández Serrano, Irene
dc.date.accessioned
2023-11-15T12:36:00Z
dc.date.accessioned
2024-10-02T12:51:36Z
dc.date.available
2023-11-15T12:36:00Z
dc.date.available
2024-10-02T12:51:36Z
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/537058
dc.description.abstract
Aquest treball proposa una situació d’aprenentatge amb l’objectiu de treballar la
gramàtica a l’aula de llengua des d’un punt de vista transversal (llengua castellana i
catalana) i aplicat a la millora de l’expressió escrita. Al treball es fa una revisió del marc
legal i teòric existents per a crear una seqüència innovadora a partir de l’anàlisi de
necessitats d’un grup de 4t d’Educació Secundària Obligatòria.
Amb aquesta fi s’empren metodologies que fomenten la reflexió metalingüística, com
són la creació de seqüències, la comparació d’oracions o la creació d’hipòtesis i la
discussió entre iguals, com a punt de partida per a comprendre la gramàtica i poder
aplicar-la a l’ús de la llengua. Per tot això, la proposta didàctica se centra en la
comprensió de la gramàtica com a contrapartida de les tasques tradicionals
d’identificació.
La proposta s’emmarca al nou currículum d’educació de Catalunya (decret 175/2022),
d’objectiu competencial. En aquest sentit, la situació d’aprenentatge combina la
reflexió gramatical amb la producció escrita, per a esmenar errors d’expressió de tipus
gramatical detectats als textos produïts per alumnes de 4t d’Educació Secundària
Obligatòria. L’objectiu a llarg termini és que els alumnes siguin progressivament més
autònoms pel que fa a la correcció gramatical dels seus propis textos.
cat
dc.description.abstract
Este trabajo propone una situación de aprendizaje para trabajar la gramática en el
aula de lengua desde un punto de vista transversal (lengua castellana y catalana) y
aplicado a la mejora de la expresión escrita. En el trabajo se hace una revisión del
marco legal y teórico existentes para crear una secuencia novedosa a partir del
análisis de necesidades de un grupo de 4.º de educación secundaria obligatoria.
Para ello, se emplean metodologías que fomentan la reflexión metalingüística, como
la creación de secuencias, la comparación de oraciones o la creación de hipótesis y
la discusión entre iguales, como punto de partida para comprender la gramática y
poder aplicarla en el uso de la lengua. Por tanto, la propuesta didáctica se centra en
la comprensión de la gramática como contrapartida de las tareas tradicionales de
identificación.
La propuesta se enmarca en el nuevo currículum de educación de Cataluña (decreto
175/2022), de objetivo competencial. En este sentido, la situación de aprendizaje
combina la reflexión gramatical con la producción escrita para paliar errores de
expresión de índole gramatical detectados en los textos producidos por alumnos de
4.º de educación secundaria obligatoria. El objetivo a largo plazo es que los alumnos
sean progresivamente más autónomos en cuanto a la corrección gramatical de sus
propios textos.
spa
dc.description.abstract
This M.A. thesis proposes a “learning situation” for teaching grammar in the language
classroom from a transversal point of view (Spanish and Catalan) and applied to the
improvement of students’ writing skills. The current legal and theoretical framework are
reviewed to create a novel pedagogical sequence based on the analysis of the needs
of a group of 4th year of compulsory secondary education (ESO).
For this purpose, methodologies that encourage metalinguistic reflection are used,
such as sequence creation, comparison of sentences or formulation of hypotheses and
discussion among peers, as a starting point to understand grammar and be able to
apply it. Therefore, the didactic proposal focuses on the understanding of grammar as
a counterpart to traditional identification tasks. The proposal is framed in the new
competency-based education rule from Catalonia (rule 175/2022). In this sense, the
learning situation combines grammatical reflection with written production, specifically,
to alleviate grammatical errors in writing detected in the texts produced by students in
the 4th year of compulsory secondary education. The long-term objective of the
proposal is for students to become progressively more independent.
eng
dc.rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Gramàtica
dc.subject.other
Expressió escrita (Ensenyament)
dc.subject.other
Innovacions educatives
dc.title
Aprender gramática para mejorar la expresión escrita
dc.type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess