dc.contributor
Rodríguez-Ponga Salamanca, Rafael
dc.contributor.author
Villar Canet, Jordina
dc.date.accessioned
2023-10-24T11:49:14Z
dc.date.accessioned
2024-10-02T12:51:41Z
dc.date.available
2023-10-24T11:49:14Z
dc.date.available
2024-10-02T12:51:41Z
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/536978
dc.description.abstract
Immediatesa discursiva en textos quotidians de Nova Espanya a l’aula és el Treball de fi
del Màster de Formació del Professorat d’Educació Secundaria Obligatòria i Batxillerat,
Formació Professional i Ensenyança d’Idiomes que desenvolupa una innovadora
situació d’aprenentatge que es senyés al nou model d’aprenentatge competencial amb
la principal finalitat en despertar l’interès i la motivació de l’alumnat per a rastrejar i
analitzar els trets lingüístics i pragmàtics més característics del llenguatge oral per tal
d’intuir cóm els emigrants de les Índies parlaven en l’àmbit de l’extrema immediatesa
discursiva. Conseqüentment, la proposta didàctica que aquí es descriu parteix d’un
corpus textual format per cartes privades originals dels espanyols emigrants a Indias del
segle XVI, com base d’estudi, les quals han estat transcrites per a facilitar-ne la seva
comprensió. Tanmateix, la seqüenciació de les activitats que es presenta contribueix a
que l’alumnat prengui consciència i reflexioni sobre la importància de l’oral com agent
del canvi lingüístic i, així mateix, descobreixi els aspectes lingüístics que més
determinen l’espanyol clàssic en contrast amb el modern de manera dinàmica i
competencial. D’aquesta manera, s’arriba a la conclusió que realment pot resultar difícil
estudiar l’oral d’èpoques pretèrites, però no és tasca impossible gràcies als testimonis
textuals sobre tot de l’àmbit més interpersonal i informal.
cat
dc.description.abstract
Inmediatez discursiva en textos cotidianos de Nueva España en el aula es el trabajo
final del Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y
Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas que desarrolla una
innovadora situación de aprendizaje que se ciñe al nuevo modelo de aprendizaje
competencial, cuya pretensión principal es despertar el interés y la motivación del
alumnado para rastrear y analizar los rasgos lingüísticos y pragmáticos más
característicos del lenguaje oral para así intuir cómo los emigrantes de Indias hablaban
en el ámbito de la extrema inmediatez discursiva. Consecuentemente, la propuesta
didáctica que aquí se describe parte de un corpus textual formado por cartas privadas
originales de los españoles emigrantes a Indias del siglo XVI, como base de estudio, las
cuales se han transcrito para facilitar su comprensión. Asimismo, la secuencia de
actividades que se presenta contribuye a que el alumnado tome consciencia y
reflexione sobre la importancia del oral como ente del cambio lingüístico y, a su vez,
descubra los aspectos lingüísticos que más determinan el español clásico en contraste
con el moderno de manera dinámica y competencial. De este modo, se llega a la
conclusión de que realmente puede resultar difícil estudiar el oral de épocas pretéritas,
pero no es tarea imposible gracias a los testimonios textuales, sobre todo de ámbito
más interpersonal e informal.
spa
dc.description.abstract
Discursive immediacy in everyday texts from New Spain in the classroom is the Final
Work of the Master's Degree in Secondary Education and Baccalaureate Teachers
Training, Professional Training and Language Teaching that develops an innovative
learning situation that keeps to the new learning model focus on the competences,
whose main aim is to rouse the interest and motivation of students to study and analyze
the most linguistic and pragmatic features of the oral language in order to intuit how the
Spanish emigrants from the Indies spoke in the field of the extreme discursive
immediacy. Therefore, the study base of this didactic proposal is a small textual corpus
made up of original and private letters from Spanish emigrants to the Indies in the 16th
century, which they have been transcribed in order to facilitate their understanding.
Additionally, the sequence of activities helps students to become aware and reflect
about how important the oral is in a linguistic change and, likewise, discover the
linguistic aspects that most determine the classical Spanish in contrast to the modern in
a dynamic manner and developing competences. In this way, it is conclude that it can be
really difficult to study the oral of past times, but it is not an impossible task thanks to the
textual testimonies, especially those are next to the more interpersonal and informal
aspects.
eng
dc.format.extent
76 p.
cat
dc.rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Innovacions educatives
cat
dc.subject.other
Comunicació oral
cat
dc.subject.other
Migrants
cat
dc.subject.other
Colònies
cat
dc.subject.other
Amèrica Llatina
cat
dc.subject.other
S. XVI
cat
dc.title
Inmediatez discursiva en textos cotidianos de Nueva España en el aula
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
cat
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess