Ciència oberta a Catalunya 2021. Proposta de formació transversal per al sistema universitari català

Otros títulos

Informe realitzat per encàrrec del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC). Àrea de Ciència Oberta

Autor/a

López-Borrull, Alexandre

Otros/as autores/as

Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya

Fecha de publicación

2021-10-15



Resumen

- La ciència oberta ha esdevingut en els darrers anys un nou model, un nou paradigma de ciència que pretén amb una visió més oberta en relació a la societat i el coneixement donar solució a alguns dels problemes que l’actual sistema científic arrossega, incloent les crítiques endèmiques a la comunicació científica i l’actual ecosistema de revistes, l’avaluació de la recerca i els recercaires, la replicabilitat dels resultats i la despesa econòmica en experiments redundants. - Es considera una transició irreversible, on la modularitat i la velocitat d’arribar al nou paradigma vindrà donat per les resistències culturals i inercials del sistema científic. - Es considera que una transició de Catalunya cap a la ciència oberta més ràpida i eficient conduiria a un avantatge estratègic que cal tenir en compte en un context europeu on ja diversos països han plantejat els seus camins i plans nacionals per a assolir-ho. - Els principals documents estratègic del país en relació a la ciència i el coneixement inclouen el foment de la ciència oberta. - Existeixen moltes iniciatives a escala reduïda per a la formació d’investigadors des dels serveis de biblioteques. Seria convenient considerar-les i treballar conjuntament per a donar a conèixer serveis de suport que s’ofereixen. - La formació en ciència oberta és un catalitzador cultural i institucional per a assolir de forma més ràpida i eficient els models de gestió i recerca que la ciència oberta requereix i que els futurs plans de finançament sobretot a nivell europeu tindran també com a requisit. - Tots els documents i plans en relació a l’impuls de la ciència oberta esmenten la formació com una necessitat, igual que la creació d’infraestructures. - Apostar per una formació en ciència oberta per als nous doctorands permet assentar els fonaments per a una transició cap a la ciència oberta més eficient, des de la base - El pla de formació que es presenta en format de curs de 2 crèdits per al sistema científic i de recerca català, públic i privat, aposta per a formar 20.000 estudiants de doctorat en els propers 3 anys. - El pressupost global de les tres edicions del curs és de 75000 €.

Tipo de documento

Informe

Lengua

Catalán

Materias CDU

378 - Enseñanza superior. Universidades

Palabras clave

Ciència oberta

Páginas

30 p.

Documentos

2106Informe_FormacioOS_ALopezBorrull.pdf

787.2Kb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)