Rutes matemàtiques en municipis rurals, més enllà de l’aula a Ulldecona

dc.contributor
Corti, Franciele
dc.contributor.author
Batet i Martínez, Ignasi
dc.date.accessioned
2025-10-20T11:22:45Z
dc.date.available
2025-10-20T11:22:45Z
dc.date.created
2025
dc.date.issued
2025-06
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/487888
dc.description.abstract
Al llarg d’aquest treball traslladem les matemàtiques fora de l’aula, innovem establint una ruta matemàtica que crea un vincle directe entre l’entorn i l’aula, dintre del marc del nou currículum. Caminant entre el sentit de pertinença i les emocions que desperta el coneixement del patrimoni, la seva arquitectura i la gent, per tal de connectar un seguit de competències transversals que ens permeten aproximar les matemàtiques d’una forma més amable. Es vol reforçar el treball en equip, el sentit de comunitat, tot i ser sabedors de les seves limitacions i l’esforç que implica. Per tot això s’aplica a un cas concret de municipi rural, com és Ulldecona, empoderant les comunitats més petites. S’adapta la sortida al currículum de 4rt d’ESO, que permet explorar amb major profunditat diferents camps del coneixement matemàtic, des de l’estadística fins a la trigonometria i la geometria, passant per l’àlgebra. Volem que l’alumne aprengui a resoldre problemes, però també que comprengui que les matemàtiques no són només fórmules escrites en un full, sinó la forma que tenim d’expressar la realitat. Que acabin veient, en part, el món on viuen com un compendi d’expressions matemàtiques. Creem comunitat, però també autonomia en l’alumnat i, perquè no, reforcem el vincle amb el professorat, caminant tots plegats.
ca
dc.description.abstract
A lo largo de este trabajo trasladamos las matemáticas fuera del aula, innovamos estableciendo una ruta matemática que crea un vínculo directo entre el entorno y el aula, dentro del marco del nuevo currículum. Caminando entre el sentido de pertenencia y las emociones que despierta el conocimiento del patrimonio, su arquitectura y la gente, para conectar una serie de competencias transversales que nos permiten aproximar a las matemáticas de una forma más amable. Se quiere reforzar el trabajo en equipo, el sentido de comunidad, aunque sabedores de sus limitaciones y el esfuerzo que implica. Por todo ello se aplica a un caso concreto de municipio rural, como Ulldecona, empoderando a las comunidades más pequeñas. Se adapta la salida al currículo de 4º de ESO, que permite explorar con mayor profundidad distintos campos del conocimiento matemático, desde la estadística hasta la trigonometría y la geometría, pasando por el álgebra. Queremos que el alumno aprenda a resolver problemas, pero también comprenda que las matemáticas no son sólo fórmulas escritas en una hoja, sino la forma que tenemos de expresar la realidad. Que acaben viendo, en parte, el mundo en el que viven como un compendio de expresiones matemáticas. Creamos comunidad, pero también autonomía en el alumnado y, porque no, reforzamos el vínculo con el profesorado, caminando juntos.
ca
dc.description.abstract
Throughout this work we move mathematics outside the classroom, we innovate by establishing a mathematical route that creates a direct link between the environment and the classroom, within the framework of the new curriculum. Walking between the sense of belonging and the emotions that the knowledge of the heritage, its architecture and the people awakens, in order to connect a series of transversal skills that allow us to approach mathematics in a more friendly way. We want to reinforce teamwork, the sense of community, while being aware of its limitations and the effort it implies. For all this it is applied to a specific case of a rural municipality, such as Ulldecona, empowering the smallest communities. The exit is adapted to the 4th year of ESO curriculum, which allows us to explore in greater depth different fields of mathematical knowledge, from statistics to trigonometry and geometry, including algebra. We want students to learn to solve problems, but also to understand that mathematics is not just formulas written on a sheet of paper, but the way we express reality. That they end up seeing, in part, the world in which they live as a compendium of mathematical expressions. We create community, but also autonomy in students and, why not, we strengthen the bond with the teachers, walking together.
ca
dc.format.extent
107 p.
ca
dc.language.iso
cat
ca
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
*
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Ensenyament secundari
ca
dc.subject.other
Ensenyament rural
ca
dc.subject.other
Matemàtiques
ca
dc.title
Rutes matemàtiques en municipis rurals, més enllà de l’aula a Ulldecona
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
ca
dc.subject.udc
373
ca
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

Rutes_Batet_2025.pdf

86.13Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)