El present treball d’investigació analitza l’evolució de la tipografia gòtica o blackletter al llarg de la història, des dels seus orígens a mà al segle XI-XII, passant per la seva aplicació a la propaganda nazi i la recent reaparició a la cultura musical del pop i del trap. En primer lloc, el marc teòric es centra en la història de la tipografia, fent especial èmfasi a l’aparició de l’escriptura gòtica, així com el seu ús durant la Segona Guerra Mundial per part del règim nazi. A continuació, s’estudien diferents subcultures, algunes d’elles molt presents en l’actualitat, les quals han adoptat la blackletter com a símbol dels seus respectius moviments urbans. En segon lloc, la part pràctica es basa en la comparació de les associacions de la blackletter per part d’individus de la Generació X i de la Generació Y, per a respondre la pregunta: ha canviat la concepció de la tipografia gòtica després de la recent comercialització?
El presente trabajo de investigación analiza la evolución de la tipografía gótica o blackletter a lo largo de la historia, desde sus orígenes a mano en el siglo XI-XII, pasando por su aplicación en la propaganda nazi y su reciente reaparición en la cultura musical del pop y del trap. En primer lugar, el marco teórico se centra en la historia de la tipografía, dando especial énfasis a la aparición de la escritura gótica, así como su uso durante la Segunda Guerra Mundial por parte del régimen nazi. A continuación, se estudian distintas subculturas, algunas de ellas muy presentes hoy en día, que han adoptado la blackletter como símbolo de sus respectivos movimientos urbanos. En segundo lugar, la parte práctica se basa en la comparación de las asociaciones de la blackletter por parte de individuos de la Generación X y de la Generación Y, para responder a la pregunta: ¿ha cambiado la concepción de la tipografía gótica tras su reciente comercialización?
The present work of investigation analyses the evolution of the gothic typography or blackletter throughout history, from its handwritten origins during the XI-XII century to its use in nazi propaganda and its recent reappearance in trap and pop musical culture. Firstly, the theoretical framework focuses on the history of typography, emphasising the emergence of the gothic script, as well as its use during the Second World War by the nazi regime. Then the use of blackletter as a symbol for different movements and subcultures, some of them highly present in the current society, will be studied. Secondly, the practical framework is based on the comparison of blackletter associations made by X Generation and Y Generation individuals, in order to find an answer to the following question: has the conception of the gothic typography changed after its recent commercialisation?
Spanish
76 - Graphic art, printmaking. Graphics
Tipografia
92 p.