Materials pictòrics medieval: investigació de les pintures murals romàniques a Catalunya

Autor/a

Morer i Munt, Antoni

Font-Altaba, Manuel

Fecha de publicación

1993



Resumen

S'ha dut a terme una investigació deis materials pictòrics emprats en les pintures murals de les esglésies de la vall de Boí i de les atribuïdes al cercle del mestre de Pedret (segles XI i XII). L'objectiu és l’anàlisi deis materials, especialment la identificació deis pigments, i l'estudi de la secció transversal per tal de deduir la tècnica pictòrica emprada per cada autor. S'han estudiat 39 mostres atribuïdes a 5 mestres, mitjançant tècniques no destructives. L'estudi de la superfície de les mostres s'efectua per microscòpia òptica de llum reflectida en camp fosc i per fluorescència i difracció de raigs X; aquestes tècniques permeten conèixer la morfologia i l’homogeneïtat del gra, la intensitat i la uniformitat del color i identificar els elements i les fases cristal·lines presents. La secció transversal de les mostres també fou estudiada per la microscòpia òptica, amb la qual cosa s'observa la morfologia i les característiques cromàtiques deis estrats, els quals s'observen per microscòpia electrònica del rastreig i són microanalitzats per un equip EDXA adjunt, que permet la identificació deis elements en cada substrat. Els resultats obtinguts mostren que tots els pigments utilitzats, excepte el cinabri i l'atzurita, són terres naturals que es troben a l’àrea geogràfica d'on són originaries les pintures: hematites, goethita, aerinita, carboni, calcita i guix. La variació en la tonalitat del color és deguda a la diferent preparació i trituració prèvia del pigment, al diferent grau d'hidratació i a la deposició sobre la capa de preparació. Per tant, la granulometria i la qualitat cromàtica aconseguida per cada artista són paràmetres diferenciadors entre ells. El cinabri i l'atzurita, utilitzats pels mestres de Taüll i de Pedret, no es troben en la regió i es poden considerar materials "d'importació"; cal establir una diferen­cia molt important amb la resta deis ar­tistes a causa de la seva possible procedència. És notable destacar la qualitat de la tècnica d'aquests artistes en estudiar la secció transversal de les mostres. Hi ha capes pictòriques d'un gruix molt regular, mentre que en altres casos el seu gruix és irregular amb deposició no uniforme del pigment. Cal indicar que el mestre de Taüll utilitza una superposició de diverses capes que li permeten obtenir efectes cromàtics molt difícils d'aconseguir amb els pigments de que disposava; el resultat final que aconsegueix aquest artista és la gran riquesa i la qualitat cromàtica de la seva obra. La distribució dels àtoms de S en les diferents capes de la secció transversal no ha permès d'establir el comportament i l'actuació d'aquest element. Seria interessant un posterior estudi específic de les seves funcions i del seu origen, bé en les capes més superficials, bé en les zones internes del pigment.


Se ha efectuado una investigación de los materiales pictóricos utilizados en las pinturas murales de las iglesias del valle de Boí y de las atribuidas al círculo del maestro de Pedret (siglos XI y XTI). El objeto de este estudio es el análisis de los materiales, en especial la identificación de los pigmentos, y el estudio de la sección transversal para deducir la técnica pictórica usada por cada autor. Se han estudiado 39 muestras, atribuidas a 5 maestros, con técnicas no destructivas. El estudio de la superficie de las muestras se ha efectuado por microscopía óptica de la luz reflejada en campo obscuro y por fluorescencia y difracción de rayos X; estas técnicas permiten conocer la morfología y homogeneidad del grano, la intensidad y uniformidad del color, e identificar los elementos y las fases cristalinas presentes. La sección transversal de las muestras se estudió por microscopía óptica en las mismas condiciones, observándose la morfología y las características cromáticas de los estratos, los cuales se observan por microscopía electrónica de rastreo y se microanalizan por un equipo EDXA adjunto que permite identificar los elementos en cada sustrato. Los resultados obtenidos muestran que todos los pigmentos usados, con excepción del cinabrio y de la atzurita, son tierras naturales que se hallan en el área geográfica de la que son originarias las pinturas: hematites, goethita, aerinita, carbono, calcita y yeso. La variación en la tonalidad del color es debida a la pre­paración y trituración diferente previa del pigmento, al grado diferente de hi­dratación y a la deposición sobre la capa de preparación. Esto hace que la granulometría y la calidad cromática conseguida por cada artista sean parámetros diferenciadores entre ellos. El cinabrio y la atzurita, utilizados por los maestros de Taüll y de Pedret, no se encuentran en la región y pueden considerarse materiales de "importación", establecien­do una diferencia muy importante con los restantes artistas al proporcionar in­formación sobre su procedencia. Es notable destacar la calidad de la técnica del artista al estudiar la sección transversal de las muestras. Hay capas pictóricas de un grueso muy regular, mientras que en otros casos su grueso es irregular con deposición no uniforme del pigmento. Es de interés indicar que el maestro de Taüll utiliza una superpo­sición de diversas capas que le permite obtener efectos cromáticos muy difíciles de conseguir con los pigmentos de que dispuso; el resultado final conseguido por este artista es la gran riqueza y cali­dad cromática de su obra. La distribución de los átomos de S en las diferentes capas de la sección transversal no ha permitido establecer el comportamiento y actuación de este elemento. Consignamos el interés de un estudio posterior específico de sus fun­ciones y de su origen ya sea en las capas más superficiales, o en las zonas inter­nas del pigmento.


Research on pictorical materials used on the mural paintings of the valley of Boí churches and the ones attributed to Pedret master (11th-12th centuries) has been done. Analysis of the samples, specially the pigment identification, was our objective to deduce the pictoric technique used for the authors. By non­destructive techniques, 30 different samples attributed to 5 masters have been analysed. Painting faces were studied by optical microscopy of reflected light at dark field, and by X-ray fluorescence and dif­fraction. Morphology and homogeneity of the pigment grains, intensity and uni­formity of pigment colour and identification of atomic elements and crystalline phases have been made with these techniques. From cross-section of the pictoric materials, morphology and chromatic characteristics of layers were studied by optical method and analysed by scanning electron microscopy with EDXA microanalyzer. Ali pigments used with the exception of cinnabar and azurite, were natural materials situated on paintings geographic area: hematites, goethite, aerinite, carbon, calcite and gypsum. Colour tonal­ity variations were due to previous dif­ferent preparation and trituration of pigment, to differences in hydratation degree and to the deposition on the preparation layer. Granulometry and chromatic quality attained for every artist were differential parameters between them. Cinnabar and azurite, used by Taüll and Pedret masters, are not on the paintings geographic area and they may consider as "importation material", establishing a very important difference with the other artists and giving information to their source. Technical quality of artists was detectable by the study of the cross-section of the samples. There are pictoric layers with a regular wide and other ones with an irregular wide and non uniform deposition of the pigment. Taüll master used a superposition of layers which gave a special chromatic effects difficult to obtain with the type of pigment he has; the final result was the splendor and high chromatic quality of his work. The S atoms distribution in the different layers of the cross-section has not permitted us to establish its behavior. It would be interesting a later specific study of its functions and its origin ei­ther on the superficial layers or in the internal areas of the pigment.

Tipo de documento

Artículo
Versión publicada

Lengua

Catalán

Palabras clave

Pintura mural; Pigments; Art romànic; Vall de Boí (Catalunya); Investigació

Páginas

45 p.

Es versión de

Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya, 1993, vol I, núm. 1, pp. 71-115

Documentos

1.5Materials_Morer.pdf

8.620Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)