La situación cambiante de la universidad en la era digital

The Changing Situation of University in the Digital Age

dc.contributor.author
Sancho Gil, Juana Maria
dc.contributor.author
Ornellas, Adriana
dc.contributor.author
Arrazola Carballo, Judith
dc.date
2019-11-08T08:41:33Z
dc.date
2019-11-08T08:41:33Z
dc.date
2018-02-28
dc.identifier.citation
Sancho-Gil, J.M., Ornellas, A. & Arrazola Carballo, J. (2018). La situación cambiante de la universidad en la era digital. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 31-49. doi: 10.5944/ried.21.2.20673
dc.identifier.citation
1390-3306
dc.identifier.citation
1138-2783
dc.identifier.citation
10.5944/ried.21.2.20673
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10609/102554
dc.description.abstract
Extensive and profound political, economic, social and technological changes have taken place over the last forty years, mediated by neoconservative movements and the apparently unstoppable development of digital technology. At the same time, however, fundamental issues such as asymmetric power relations, inequality, poverty and exclusion have not only remained unchanged but are becoming more pronounced, producing, in some respects, movements and trends of reactionary change. From this perspective, in this article we begin by discussing the meaning of changes in the university field, based on contributions from different authors interested in the subject. We continue to analyze the problem considering the effects of the transformations produced by digital technologies on the lives and professional experience of university teachers and researchers. The evidence provided by this research project allows us to situate the impact of the unprecedented proliferation of information and the use of digital resources on the notion of knowledge and on teaching and learning methods, as well as to envisage the challenges to face by university. The text concludes considering some of the current university challenges and perspectives, based on various international studies and proposals. Our conclusions invite the reader to necessarily question the sense and the role of digital technology, not only in the seemingly inevitable transformation of university, but also in that of society.
dc.description.abstract
En los últimos cuarenta años se han producido extensos y profundos cambios políticos, económicos, sociales y tecnológicos, mediados por los movimientos neoconservadores y el aparentemente imparable desarrollo de la tecnología digital. Aunque, al mismo tiempo, temas fundamentales como las relaciones asimétricas de poder, la desigualdad, la pobreza y la exclusión no sólo han permanecido inalterables, sino que se están acentuando, produciendo, en ciertos aspectos, movimientos y tendencias de cambio involutivo. Desde esta perspectiva, en este artículo, comenzamos dialogando sobre el sentido de los cambios en la universidad, a partir de las aportaciones de distintos autores interesados en el tema. Seguimos situando la problemática considerando los efectos de las transformaciones producidas por las tecnologías digitales en la vida y la experiencia profesional de los docentes e investigadores universitarios. La investigación llevada a cabo nos permite situar el impacto de la proliferación sin precedentes de la información y el uso de aplicaciones digitales en la noción de conocimiento y en los métodos de enseñanza y aprendizaje, así como vislumbrar los desafíos que se le presentan a la universidad. El texto finaliza con la consideración de algunos de los retos y perspectivas universitarias actuales, a partir de distintos estudios y propuestas internacionales. Nuestras conclusiones invitan al lector a reconsiderar necesariamente el sentido y el papel de la tecnología digital, no solo en la transformación aparentemente inevitable de la universidad, sino también en el de la sociedad.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia
dc.relation
http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/download/20673/18105
dc.rights
cc-by-nc
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0">http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0</a>
dc.subject
Technological change
dc.subject
Innovation
dc.subject
Higher education
dc.subject
Social change
dc.subject
Working conditions
dc.subject
Cambio tecnológico
dc.subject
Innovación
dc.subject
Educación superior
dc.subject
Cambio social
dc.subject
Condiciones de trabajo
dc.subject
Education, Higher
dc.subject
Technological innovations
dc.subject
Social change
dc.subject
Ensenyament universitari
dc.subject
Innovacions tecnològiques
dc.subject
Canvi social
dc.subject
Enseñanza superior
dc.subject
Innovaciones tecnológicas
dc.subject
Cambio social
dc.title
La situación cambiante de la universidad en la era digital
dc.title
The Changing Situation of University in the Digital Age
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Articles [156]