Abstract:
|
Actualment, la distribució urbana de mercaderies esta en el punt de mira dels ajuntaments i
demés institucions. La densitat de trànsit, concretament en hora punta, les emissions de
gasos, el soroll generat, entre altres, són problemes que la societat intenta combatir per
millorar la seva qualitat de vida. S'han formulat i plantejat moltes polítiques de millora. Una de
les solucions possibles consisteix en la distribució nocturna als comerços de les ciutats. Són les
hores que no hi ha trànsit i per tant, els lliuraments es poden fer més ràpids i eficaços. Per
tant, l’objectiu del present projecte consisteix en desenvolupar un model analític que permeti
estimar les variacions de costos i prestacions de les rutes de distribució de mercaderies en
àmbit urbà en hora nocturna, en relació la pràctica tradicional, amb el fi de poder conèixer “
a priori” l’efecte de les noves polítiques de distribució urbana de mercaderies que es volen
implantar a las ciutats.
Inicialment, s’ha portat a terme una revisió bibliogràfica de la distribució de les mercaderies,
polítiques de millora amb exemples de proves pilots a ciutats europees, externalitats provocades
pel transport de mercaderies. Es farà enfasis en la distribució de mercaderies nocturna;
descripció, avantatges e inconvenients, els agents implicats i el seu rol.
Seguidament per complir aquest objectiu s'implementa un mètode per realitzar una
identificació de les variables i els diferents costos que afecten a la cadena de distribució del
transport i les externalitats associades.
Finalment, aplicant el model i mitjançant un anàlisis d’escenaris, i escollint com a exemple el
municipi de Sant Cugat del Vallès, s’analitza els diferents costos, temps i vehicles que suposaria
substituir la distribució tradicional per la nocturna.
Es conclou que el model de distribució nocturna és més òptim a nivell de costos i temps. A més a
més el vehicle elèctric suposa una bona alternativa ja que optimitza el cost per quilometratge i
millora la qualitat de vida de les persones. |