Title:
|
Noucentisme i anglofília: Matthew Arnold en l’obra pedagògica de Joan Palau Vera (1905-1919)
|
Author:
|
Coll-Vinent, Sílvia
|
Other authors:
|
Universitat Ramon Llull. Facultat de Filosofia |
Resum:
|
L’estudi confirma la influència del sistema educatiu derivat de les doctrines de Matthew Arnold (i Thomas Arnold) a Catalunya, importades pel pedagog noucentista Joan Palau Vera (1866-1919) i experimentades al col·legi Mont d’Or (1905-1912). S’argumenta l’afinitat del model arnoldià amb la concepció noucentista d’educació, sòlidament vinculada a la cultura i a la instrucció cívica i moral. Complementen l’estudi dos annexos: el primer inclou les tres gloses que Eugeni d’Ors (Xènius) va dedicar a Palau amb motiu de la seva mort; el segon és un text d’Eladi Homs que mostra la pervivència del model d’educació noucentista de base arnoldiana, encara en els anys 30 del segle passat. |
Abstract:
|
L’étude confirme l’influence du système éducatif découlant des doctrines de Matthew Arnold (et Thomas Arnold) en Catalogne, importé par le pédagogue noucentista Joan Palau Vera (1866-1919) et expérimenté au collège Mont d’Or (1905-12). L’article présente l’affinité du modèle arnoldien avec la conception noucentista d’éducation, étroitement liée à la culture et à l’instruction civique et morale. Deux annexes viennent compléter l’étude : la première comprend les trois écrits qu’Eugeni d’Ors (Xènius) a dédiés à Palau à l’occasion de sa mort ; la deuxième est un texte d’Eladi Homs qui montre la survivance du modèle d’éducation noucentista de base arnoldienne encore dans les années 30 du siècle dernier. |
Publication date:
|
2009 |
Subject (UDC):
|
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
Subject(s):
|
Arnold, Matthew Arnold, Thomas Noucentisme Anglofília Palau i Vera, Joan, 1866-1919 |
Rights:
|
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
© Universitat de Barcelona |
Pages:
|
22 p. |
Document type:
|
Article Article - Published version |
Published by:
|
Universitat de Barcelona
|
Publish at:
|
Temps d’Educació, núm. 37 (2009), p. 51-72
|
Share:
|
|