Title:
|
Potencialidades y limitaciones de la pizarra digital interactiva: una revisión crítica de la literatura
|
Other titles:
|
Potentials and limitations of interactive whiteboards: a critical literature review
|
Author:
|
Gandol Casado, Ferran; Carrillo Alvarez, Elena; Prats Fernández, Miquel Angel
|
Other authors:
|
Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna |
Resumen:
|
Este artículo analiza las potencialidades y limitaciones de la PDI, focalizando en las siguientes categorías
de investigación: (1)contexto, (2)formación, (3)método y (4)uso de la PDI por parte del profesorado,
(5)características de la PDI, (6)rendimiento y (7)motivación del alumnado. Los resultados sugieren
como grandes potencialidades su naturaleza kinestésica junto con la convergencia de elementos multimedia
y un entorno de conectividad. Por otro lado, una formación integral del profesorado y un contexto
facilitador son esenciales para evitar su uso disruptivo. Es necesaria más investigación empírica que
aporte datos rigurosos sobre rendimiento académico y el uso de la PDI. |
Abstract:
|
This paper reviews the scientific literature concerning the potentials and limitations of interactive whiteboards
(IWB), focusing on the following research categories: (1)context, (2)teacher training, (3)teachers' usage
of IWB, (4)method, (5)IWB characteristics, (6)performance and (7)students' motivation. The results
suggest that the convergence of multimedia elements along with a connectivity environment and its
kinesthetic nature are great potentials of this tool. However, integral teachers' training and context
support are key elements to avoid a disruptive usage. Further empirical research on the integration of
IWB in the classroom and academic performance is needed. |
Publication date:
|
2012 |
Subject(s):
|
Pissarres digitals interactives Educació infantil Educació primària Tecnologia educativa |
Rights:
|
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
© L'autor/a |
Pages:
|
13 p. |
Document type:
|
Article Article - Published version |
Published by:
|
Universidad de Sevilla
|
Publish at:
|
Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 2012, Núm. 40
|
Share:
|
|