Abstract:
|
Vista la problemàtica de la manca de motivació que existeix a les aules, especialment en
els darrers cursos de l’Educació Secundària Obligatòria (ESO), i els alts índex de fracàs
escolar que tenim a les nostres escoles (Juan Escudero Muñoz, 2005) i les seves causes
(Marina Magana Hernández, 2002 ) ens veiem en la necessitat de fer una cerca de noves
metodologies per tal de poder augmentar aquesta motivació i millorar els resultats actuals
d’educació a Catalunya.
El secret de l’educació, especialment a nivells d’educació obligatòria, està més en motivar
que no en transmetre coneixements. Si els hi encomanem aquestes ganes poden buscar
el coneixement; però si només els transmetem coneixements no poden buscar les ganes
(Joan Vaello, 2007).
Existeix un gran consens que les TIC tenen la capacitat de motivar i facilitar l'aprenentatge
als alumnes (Robles, 2010) i (Papastergiou, 2009), llavors, per què no aprofitar en aquest
sentit i fer ús per ensenyar Tecnologia a aquests cursos de l’ESO?
El videojoc és un dels passatemps preferits per la major part dels alumnes de 3er i 4art
ESO (Juan Alberto Estallo Martí, 2007). Si volem captar la seva atenció i el seu interès no
podem donar l'esquena als seus gustos. No és cert que només dediquen temps als
videojocs els nois. Els dos generes tenen motivació pels videojocs tot i ser diferents
(Papastergiou, 2009).
El TFM és un joc d’aprenentatge realitzat amb una plataforma digital per tal que els
alumnes de 4art ESO puguin aprendre la unitat didàctica de l’Habitatge d’una forma
innovadora.
En la decisió de quin joc seria el més adient a realitzar es van prendre dues prioritats. La
primera, era saber en quin nivell hi havia menys motivació per anar el centre educatiu,
Gustavo Rodríguez Fuentes el 2009 va realitzar uns estudis analitzat els cursos de més
dificultat de motivació i resultats de l’estudi concloïen que era a 3er-4art ESO. La segona
de les prioritats era realitzar un joc el qual no n’hi hagués cap en el mercat. Realitzant una
cerca exhaustiva es va arribar a la conclusió que la unitat didàctica la qual no existeix cap
joc és de la unitat didàctica l’Habitatge. Els reptes d’aquest TFM i del joc virtual d’aprenentatge de la unitat són:
• Utilitzar la metodologia del joc per l’aprenentatge de la unitat didàctica d’habitatge.
• Desenvolupar als alumnes que juguin a aquest joc la competència d’autonomia i
iniciativa personal mitjançant el joc.
• Desenvolupar la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic portat al
món virtual del joc.
• Mitjançant la presa de decisions a la pantalla d’energies i d'estalvi energètic
desenvolupar als alumnes la competència social i ciutadana.
En aquets document hi ha descrita la metodologia seguida per a la creació del joc de
l’habitatge realitzat amb una plataforma de programari lliure.
La darrera part d’aquest TFM és la aplicació pilot del videojoc a un centre educatiu de
Catalunya i un anàlisis dels resultats d’aquest “joc virtual d’aprenentatge de la unitat
didàctica l’Habitatge a 4art d’ESO”. |