Abstract:
|
This article presents the compositional biplot as an innovative methodological approach to visualise
intermedia agenda-setting in the study of media and political agendas in an intuitive way. As an
illustration, we use a content analysis of the main Spanish media groups (RTVE, Prisa, Vocento,
Unidad Editorial, COPE, Atresmedia, Planeta, Godó, Mediaset España and Libertad Digital) and
political parties with a sole constituency (Partido Popular, Partido Socialista Obrero Español,
Podemos, Ciudadanos and Izquierda Unida) within the framework of the 2015 Spanish general election
period. Unlike traditional approaches, compositional analysis in general and the biplot in particular
emphasize the relative salience of the contents within the agenda. The visualisation confirms the
methodological soundness of the approach, while also providing a novel perspective of the case under
study and visualizing the representation of intermedia agenda-setting |
Abstract:
|
Este artículo presenta el biplot composicional como un enfoque metodológico innovador para
representar de manera intuitiva la intermedia agenda-setting en el estudio de las agendas mediática y
política. Como ilustración, empleamos un análisis de contenido de los principales grupos de medios
españoles (RTVE, Prisa, Vocento, Unidad Editorial, COPE, Atresmedia, Planeta, Godó, Mediaset
España y Libertad Digital) y principales partidos políticos con circunscripción única (Partido Popular,
Partido Socialista Obrero Español, Podemos, Ciudadanos e Izquierda Unida), en el marco del período
de las Elecciones Generales españolas de 2015. En oposición a los enfoques tradicionales, el análisis
composicional en general y el biplot en particular enfatizan la relevancia relativa de los contenidos
dentro de la agenda. La representación confirma la solidez metodológica del enfoque, al tiempo que
proporciona una visión novedosa del caso en estudio y visualiza la representación de la intermedia
agenda-setting |