Title:
|
Una propuesta de adaptación del Marco Europeo para los ESL
|
Author:
|
Coelho, Elizabeth; Oller, Judith; Serra i Bonet, Josep Maria
|
Abstract:
|
This article deals with the evaluation of the linguistic progress of immigrant or minority
students who start learning the language of the school years after their native born peers;
whether the language be Catalan, Castilian, or another language of the country or a
foreign language, as in CLIL classrooms where they vehicular language is English or
French, for example. These students (herein they will called SSL: Students of a Second
Language or an additional language for school purposes) bear a double burden,
simultaneously learning curriculum content and the vehicular language of the school. It
is important to follow the progress of SSL to know how and when to adapt the
curriculum so that it is achievable for SSL with various levels of language proficiency, and to ensure that these students continue to develop their language skills until they
reach the same level as their peers of the same age |
Abstract:
|
En este artículo abordamos la evaluación del progreso lingüístico del alumnado
inmigrante o minoritario que empieza a aprender la lengua de la escuela años después
que sus compañeros nativos, ya sea catalán, castellano, u otra lengua del país o una
lengua extranjera, como en las aulas de CLIL donde le lengua vehicular es el inglés o el
francés, por ejemplo. Este alumnado (que llamamos ESL, estudiantes de una segunda
lengua o de una lengua adicional para fines escolares) lleva una doble carga,
aprendiendo de forma simultánea el contenido curricular y la lengua vehicular de la
escuela. Es importante seguir el progreso de los ESL para saber cómo y cuánto adaptar
el currículo para que éste sea alcanzable para los ESL de varios niveles de competencia
lingüística, y para garantizar que estos alumnos sigan desarrollando sus habilidades
lingüísticas hasta que lleguen al nivel que tienen sus compañeros de la misma edad |
Abstract:
|
En aquest article abordem l'avaluació del progrés lingüístic de l'alumnat immigrant o
minoritari que comença a aprendre la llengua de l'escola anys després que els seus
companys nadius, ja sigui català, castellà, o una altra llengua del país o una llengua
estrangera, com a les aules de CLIL on li llengua vehicular és l'anglès o el francès, per
exemple. Aquest alumnat (que anomenem ESL, estudiants d'una segona llengua o d'una
llengua addicional per a fins escolars) porta una doble càrrega, aprenent de manera
simultània el contingut curricular i la llengua vehicular de l'escola. És important seguir
el progrés dels ESL per saber com i quant adaptar el currículum perquè aquest sigui
assolible per als ESL de diversos nivells de competència lingüística, i per garantir que
aquests alumnes segueixin desenvolupant les seves habilitats lingüístiques fins que
arribin al nivell que tenen els seus companys de la mateixa edat |
Subject(s):
|
-Llengua segona -- Adquisició -Second language acquisition -Llengua i ensenyament -Language and education -Castellà -- Ensenyament -- Estudiants estrangers -Spanish language -- Study and teaching -- Foreign speakers |
Rights:
|
Attribution 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ |
Document type:
|
Article Article - Published version |
Published by:
|
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
|
Share:
|
|