El present projecte aborda la necessitat de brindar solucions tecnològiques eficients al món
de la docència escolar. Els anomenats “suports TIC” (Tecnologies de la Informació i la Comunicació)
han esdevingut -d’ençà de la immersió tecnològica en la que es troba la societat actual-
complements fonamentals per al personal docent. Utilitzades per organitzar, centralitzar, motivar,
atreure... l’abast d’aquestes eines ha anat creixent en nombroses escoles.
En el marc del nou projecte educatiu del ‘Escola del Clot, basat en un canvi generalitzat en la
manera d’ensenyar i educar, apareix la necessitat de complementar l’aprenentatge amb eines que
potenciïn l’eficiència de la didàctica. Després d’analitzar les necessitats detectades a
nivell d’usuari, es detecta una oportunitat empresarial i es decideix donar resposta als
requeriments esmentats per professors, alumnes i institució. Així doncs, el present projecte
afronta el repte de la creació d’una interfície docent per servir les necessitats observades a
l’aula. El transcurs del projecte es divideix en tres fases de desenvolupament, que deriven
cadascuna en tres eines pedagògiques concretes, respectivament. Malgrat això, es treballa amb el
propòsit d’unificar els recursos tecnològics a l’abast dels alumnes i professors, per tal de –a la
llarga- estalviar recursos i augmentar la senzillesa i eficàcia de l’aprenentatge. Del projecte en
sorgeixen tres eines engrescadores: Àgora: una plataforma audiovisual per organitzar continguts;
Àpeiron: una aplicació educativa per a smartphones; i Àtlas: una proposta d’entorn de realitat
augmentada per a l’aula. La coherència estètica i estructural entre les tres interfícies permetrà a
les escoles una millor incorporació de les TIC i –sobretot- una millora de la qualitat docent.
Tenint en compte que s’ha de plantejar un anàlisi pedagògic, s’han de dissenyar plataformes de
caire informàtic i s’ha d’analitzar la seva viabilitat empresarial, el projecte pren un caràcter
pluridisciplinari, amb la pretensió d’ampliar els coneixements de l’autor així com procurar fer
front al repte del gran canvi de paradigma que experimentarà l’àmbit educatiu. |