dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Estadística i Investigació Operativa |
dc.contributor |
Grima Cintas, Pedro |
dc.contributor.author |
Vendrell Fernández, Laia |
dc.coverage.spatial |
east=2.1734034999999494; north=41.38506389999999; name=Bas Catedral Apartments, Carrer de Duran i Bas, 7, 08002 Barcelona, Espanya |
dc.date |
2016-01-12 |
dc.identifier.citation |
ETSEIB-240.116749 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2117/99066 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Informàtica |
dc.subject |
Bus lines -- Information resources management |
dc.subject |
Big data |
dc.subject |
Information storage and retrieval Systems |
dc.subject |
Línies d'autobusos -- Gestió de la informació |
dc.subject |
Macrodades |
dc.subject |
Informació -- Sistemes d’emmagatzematge i recuperació |
dc.title |
Big Data i transport públic : possibilitats i aplicacions a les línies regulars d'autobusos |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
L’aparició de noves tecnologies, resguardades sota el concepte Big Data, permeten la generació, processament, emmagatzematge i anàlisi de grans quantitats de dades, massives, fent possible un anàlisi acurat de la realitat. Aquesta tecnologia, cada cop més estesa i amb costos menors, pot aplicar-se al transport públic per tal de conèixer-ne el comportament a partir de la generació de dades. Coneixent-ne les tendències, és possible, per exemple, la reestructuració dels recursos de forma eficient, la supervisió del sistema o el coneixement de les necessitats reals dels usuaris. Concretament, el present projecte s’ubica a la Regió Metropolitana de Barcelona –RMB-, una de les deu principals concentracions europees i amb una població que representa el 67% de la població total de Catalunya [1]. Limitant l’abast del projecte per a poder-lo apropar a la realitat, es pretén plantejar un model d’obtenció i anàlisi de dades a temps real aplicable a les línies regulars d’autobusos de la RMB. L’anàlisi del concepte Big Data permet comprendre l’avanç tecnològic present i sobreposarlo a l’àmbit del transport públic. A partir d’aquí, és necessari descriure i entendre quina és la situació actual –administrativa i tecnològica- de les diferents xarxes d’autobusos a la RMB. Delineant l’escenari actual és possible identificar els punts febles del sistema i així, proposarhi una solució. D’aquesta manera, la metodologia emprada per a la realització del present projecte és: - Estat de l’art: Descripció del concepte Big Data i possibles aplicacions a l’entorn del transport públic. - Anàlisi del sistema actual de transport col·lectiu d’autobusos a la Regió Metropolitana de Barcelona. - Diagnosi de problemes i presentació de possibles millores. - Proposta i descripció d’un nou model tecnològic i de gestió de dades i anàlisi de les millores que proporciona a partir d’una comparativa amb el sistema que l’antecedeix. Seguint els passos descrits, el present projecte té com a objectiu principal arribar a la proposta d’un nou sistema basat en les tecnologies que ofereix Big Data en el sector del transport públic per a facilitar la recollida de dades, la redistribució dels recursos disponibles i la difusió d’aplicacions i informació útil als usuaris i a l’administració de la xarxa de transport. |