Abstract:
|
Malgrat l’energia estigui present al nostre dia a dia, generalment no som conscients de la seva importància. Tenim poc coneixement sobre com les fàbriques, que després ens ofereixen tot el que necessitem, s’abasteixen de l’electricitat que els permet la producció. És precisament de la manca de coneixement i consciència d’on neix la motivació per a la realització d’aquest treball.
Les empreses pacten amb les companyies elèctriques per tal de tancar un preu fix per a tot l’any, evitant així estar sotmeses a la volatilitat del mercat. Aquest projecte presenta un repàs sobre el funcionament del Mercat Energètic (OMIP, ‘Operador del Mercado Ibérico de Energía’), utilitzant-se de les dades que es publiquen diàriament per a realitzar un estudi estadístic amb l’objectiu de trobar la millor metodologia per decidir quin és el millor moment per arribar a un acord pel preu fix de l’energia elèctrica. La decisió vindrà acompanyada d’un estudi que quantificarà els beneficis o les pèrdues que se’n deriven, sent un indicador sobre la fiabilitat de la metodologia emprada.
La primera part del projecte consisteix en una descripció sobre el Mercat Energètic i les diferents fonts d’energia, així com d’una presa de contacte amb els consums i les produccions a nivell mundial. A la segona part s’exposen les dades i se’n fa una descripció detallada per tal de poder-s’hi familiaritzar. La vessant estadística agafa protagonisme llavors, quan es presenta la metodologia emprada. Consisteix en definir tres models estadístics (sèries temporals, regressions lineals i mitjanes mòbils) i dues estratègies que podria adoptar una empresa. Les combinacions entre models i estratègies ofereixen diferents resultats quantificables mitjançant indicadors prèviament escollits. Finalment s’obtindrà el millor model i la millor estratègia que ens aporten el màxim benefici econòmic.
Tal i com s’esperava en el moment d’inicialitzar el projecte, la informació recopilada i tractada no ha estat suficient per poder escollir un únic model que es comporti de manera robusta i fidel, permetent-nos aplicar-lo en qualsevol any de manera inequívoca. Però sí que, aquest projecte fa una proposta dels passos que cal seguir per a modelitzar el comportament del mercat energètic per tal que una empresa pugui comprar l’energia a un millor preu. |