Abstract:
|
Malgrat que el número d’accidents industrials amb conseqüències greus és baix, el risc d’accident és encara un problema vigent. Això és degut a que la majoria de zones amb potencial de patir accidents són àrees densament poblades amb limitades oportunitats de mitigació del risc. Habitualment es conclou el problema relocalitzant les urbanitzacions construïdes a zones segures o traslladant els establiments industrials però aquesta metodologia comporta unes conseqüències socials i econòmiques insostenibles.
La seguretat és difícil de quantificar i, per aquest motiu, s’ha impulsat una legislació específica al respecte, basada en l’anàlisi de risc i en la separació mitjançant franges de seguretat, tenint en compte no només el perill potencial d’instal·lacions fixes, sinó també el risc generat en el transport de mercaderies perilloses. No obstant, la seguretat absoluta és difícil d’assolir i per compatibilitzar el risc residual d'accidents amb substàncies perilloses es proposa la instal·lació de barreres físiques de protecció que permetin integrar les situacions de convivència entre elements vulnerables i perill. No existeixen documents específics que abordin el tema del disseny de barreres orientades a la protecció d’accidents de la indústria. Aquest projecte pretén ser una referent en l’estudi d’aquest mètode de protecció.
En primer lloc, s’han fet un mapejat amb situacions locals on es posa de manifest el benefici que podrien aportar les barreres de protecció física en determinades circumstàncies. D’altra banda, s’han analitzat altres solucions constructives aplicades amb la mateixa finalitat de protecció. Amb aquesta informació, s’han pogut definir uns paràmetres bàsics de disseny i crear una metodologia que integra les barreres de protecció física en el procés de decisió de construir en determinades zones amb risc.
S’han aplicat els coneixements en un cas d’estudi pràctic. El cas pràctic inclou una fase de càlcul dels efectes dels possibles accidents de la industria analitzada amb el programari EFFECTS®. Un cop avaluada la necessitat d’implantació de la barrera, s’han estudiat les possibles alternatives tant de tipologia com de localització.
Finalment, s’ha dissenyat una solució constructiva que a part d’incorporar el conjunt de paràmetres requerits per complir la seva finalitat, té en compte paràmetres d’integració urbana i paisatgística. |