dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Alberich Carramiñana, Maria |
dc.contributor.author |
García Polo, Laura |
dc.date |
2014-06-25 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/23430 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents::Aprenentatge actiu |
dc.subject |
Mathematics -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
matemàtiques |
dc.subject |
calculadora |
dc.subject |
Estratègies de càlcul |
dc.subject |
Activitats d’aprenentatge |
dc.subject |
Càlcul mental |
dc.subject |
Operacions aritmètiques |
dc.subject |
Algorismes tradicionals |
dc.subject |
Mètodes numèrics |
dc.subject |
Mètodes alternatius |
dc.subject |
Matemàtica -- Educació Secundària Obligatòria |
dc.title |
Sense llapis ni paper. Elaboració de material didàctic per a afavorir el càlcul mental a l’ESO |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
En la societat mundial del segle XXI l’ensenyament i l’aprenentatge dels algorismes tradicionals de càlcul de les operacions aritmètiques bàsiques ha deixat de ser útil. No existeix cap centre financer, comercial empresa, laboratori... on les operacions aritmètiques es realitzin amb llapis i paper. Si es requereixen càlculs, normalment són mentals i sovint per aproximació ja que, si es precisa exactitud, s’empra la calculadora o alguna altra eina més potent de càlcul.
Aquestes noves necessitats de la societat condueixen a què la majoria de les accions a desenvolupar a les aules tingui com a objectiu principal el de fomentar el desenvolupament del càlcul mental i la recerca de diferents estratègies, que afavoreixen l’autonomia del pensament en l’alumnat i la creativitat.
En aquest context, en el treball de fi de màster que us presentem es proposen un conjunt d’activitats d’aprenentatge relacionades amb el currículum de matemàtiques de secundària basades en el càlcul mental exacte, aproximat i en l’operativitat de la calculadora. En concret, s’han dissenyat unes activitats adreçades a tots els nivells d’ESO i que han estat pensades per a portar a l’aula com a exercitació prèvia (d’uns 10-15 minuts per sessió) a l’inici de la classe de matemàtiques. Alternativament, també poden ser emprades com a material didàctic de repàs. Aquest material es complementa amb unes fitxes per al docent que contenen una proposta d’organització de les activitats per sessions, on hi consten els aspectes importants que haurà de tenir presents a l’hora de realitzar les activitats a l’aula (curs a on van adreçades, objectius de la sessió, competències bàsiques que es treballaran, material necessari, etc). |