dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Rosselló Sauri, Llorenç |
dc.contributor.author |
Montaña Ponsa, Maria |
dc.date |
2013-06-27 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/22915 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari |
dc.subject |
Mathematics -- Study and teaching |
dc.subject |
Material adaptat |
dc.subject |
Joc matemàtic |
dc.subject |
Dossiers |
dc.subject |
Joves en risc |
dc.subject |
matemàtiques |
dc.subject |
autoestima |
dc.subject |
Vida quotidiana |
dc.subject |
Coneixements previs |
dc.subject |
Evolució individual |
dc.subject |
Joc en grup |
dc.subject |
Reptes matemàtics |
dc.subject |
Càlcul mental |
dc.subject |
Matemàtica -- Ensenyament |
dc.title |
Material per a la impartició de classes de matemàtiques en una ONG |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
Aquest treball va néixer durant la meva tasca com a professora voluntària de matemàtiques en una ONG situada al barri del Raval de Barcelona. Allà vaig adonar-me que a més de no disposar de material, tenia davant meu un grup de joves que per les seves circumstàncies individuals (edat, idioma, origen, família) i socio-econòmiques no era viable utilitzar el material curricular i les competències bàsiques que descriu el Departament d'Ensenyament.
Aquest treball consisteix en la creació de material: 9 dossiers, recull de reptes matemàtics/càlcul mental, així com l’organització de sessions per dur a terme les 12 sessions que es preveuen en l’acció “Espais de Millora de Competències d’accés a l’Ocupació”. Una de les característiques de l’acció on es preveu és el constant moviment (d’altes i baixes) d’alumnes.
Per desenvolupar aquest treball s’ha realitzat una recerca de material existent i s’ha adaptat en funció dels objectius que es volien assolir i del perfil d’alumnes que es preveuen en l’acció. Aquests dossier comencen amb coneixements molt bàsics, dossier 1:els nombres naturals fins al treball d’escales Dossier 9. Introduint, tant i com ha estat possible aplicacions pràctiques de la vida quotidiana.
Aquest material i organització de les sessions ha de permetre que cada alumne a partir dels seus coneixements previs (que s’avaluaran en la primera sessió mitjançant un control) treballi els dossiers i evolucioni de forma individualitzada en funció de la seves aptituds, capacitat d’esforç i de motivació i assistència a les sessions. En cada sessió a més del treball dels propis dossiers s’ha previst una estona de càlcul mental/reptes matemàtics i de joc matemàtic. Finalment, el material i els jocs s’ha pogut experimentar en un grup reduït de joves. Aquesta experiència ha permès obtenir uns resultats força satisfactoris. Es pot concloure la necessitat de disposar de material fet “a mida” i que aquest material i la pròpia organització de les sessions pot ser utilitzat, amb modificacions o no, per qualsevol grup de joves similars als participants als programes de l’entitat. |