dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Cabrera-Bean, Margarita |
dc.contributor.author |
Ortínez i Martí, Daniel |
dc.date |
2011-06 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/15043 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Formació professional |
dc.subject |
Competency based education |
dc.subject |
Aprenentatge basat en problemes |
dc.subject |
Aprenentatge cooperatiu |
dc.subject |
Formació Professional |
dc.subject |
Programació |
dc.subject |
Cicle Superior |
dc.subject |
Muntatge I Postproducció |
dc.subject |
Classe magistral |
dc.subject |
Noves Tecnologies |
dc.subject |
Competències generals |
dc.subject |
Ensenyament audiovisual -- Formació professional |
dc.subject |
Competències professionals -- Ensenyament |
dc.title |
Proposta de programació didàctica del crèdit Muntatge/Edició i postproducció d’audiovisuals |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
El crèdit de “Muntatge/Edició i postproducció d'audiovisuals” és un dels fonaments de tots els Cicles
Superiors de la família d’Imatge i So, especialment, dels que abarquen més la part de la realització. Es
tracta d’una assignatura troncal que aporta una base de coneixements i procediments indispensables
per aquells professionals que es volen dedicar al món audiovisual.
El treball parteix de la hipòtesi que l’ensenyament d’aquest currículum específic té un decalaix
important entre el què s’ensenya en els centres educatius i les tendències i les pràctiques de la
professió. Aquest crèdit està regit pel Real Decret 445/1996 i el decret català 352/1997. Amb aquests
darrers 13 anys el sector de l'audiovisual ha fet una de les transformacions més grans de la seva
història i, per tant, la normativa que regia aquest crèdit ha quedat un pèl obsoleta. Tanmateix, cal
puntualitzar que aquest treball no proposa una transformació integral de la normativa, no es tracta de
“cremar tot allò vell”. Es tracta de fer una reforma dels continguts per tal d'adaptar-los a la realitat que
es viu al món laboral i al sector audiovisual.
Però, més enllà del desajustament entre els continguts i capacitats que es treballen i les que s'haurien
de treballar, un altre punt conflictiu és l'estancament del model pedagògic. Segurament és el tema clau
del treball ja que, si bé és relativament senzill retocar un temari, canviar la forma d'aprendre i
d'ensenyar de socarrel és una tasca que requereix molt esforç i ser treballada a llarg termini.
L'organització actual de l'assignatura s'estructura en sessions on es diferencia clarament la part teòrica
i la part pràctica. Aquesta diferenciació és tant forta que, fins i tot, moltes vegades els continguts d'una i
altra part van totalment per separat. Un altre punt qüestionable del model pedagògic és el clar domini
de les classes magistrals per transmetre els continguts teòrics. Aquestes classes estan basades en
una comunicació unidireccional del professorat cap a l'alumnat i aquest esdevé un agent passiu que
només “rep i processa” allò que li diuen. Aquest model pedagògic, que és el què domina el nostre
sistema educatiu, implica que els processos d'ensenyament-aprenentatge siguin força pobres i d'una
efectivitat qüestinable.
En resum, els tres grans eixos del treball són:
• Analitzar les programacions i estratègies pedagògiques de dos centres que imparteixen aquest
mateix crèdit.
• Proposar una nova programació didàctica del crèdit que doni resposta a les mancances de les
programacions analitzades i aprofundeixi en les seves potencialitats.
• Fomentar l'ús de les Noves Tecnologies i les competències generals en l'elaboració de la
programació.
Amb aquest treball no pretenem simplement generar una nova programació, sinó que creiem que el
propi procés de redacció del treball és ja de per si un exercici per qüestionar-se i reflexionar sobre com
ensenyem. |