dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Murciano Toral, Diego |
dc.contributor.author |
Meijide Vidal, Dulcinea |
dc.date |
2011-06 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/14966 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari |
dc.subject |
Teaching - Aids and devices |
dc.subject |
Tecnologia |
dc.subject |
Portfoli |
dc.subject |
Diversitat |
dc.subject |
Pla individualitzat |
dc.subject |
Intel·ligències múltiples |
dc.subject |
2n ESO |
dc.subject |
Adaptació curricular |
dc.subject |
Educació en la diversitat |
dc.title |
Plans individualitzats: ensenyar a l’alumnat amb necessitats educatives específiques |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
L’atenció a la diversitat és bàsica en el procés d’ensenyament-aprenentatge. La selecció
de la temàtica del treball fi de màster ha estat condicionada per aquest fet. És important
ajudar a l’alumnat que ho requereixi, ensenyar la manera de ser autònom i aconseguir
potenciar habilitats que necessitarà més enllà de les aules de l’institut.
El treball concreta un pla individualitzat per una alumna repetidora de 2
n
d’ESO. Analitza la
documentació necessària per elaborar un pla individualitzat i emmarca legalment aquest
recurs d’atenció a la diversitat.
Aquest pla individualitzat està contextualitzat en un centre hipotètic i una alumna fictícia.
El pla individualitzat contempla únicament l’assignatura de Tecnologies. Es realitza una
macroprogramació d’aquesta assignatura adaptant els continguts curriculars. Els
continguts a assolir estan dividits en nou unitats didàctiques. Es proposa una seqüència
didàctica que contempli els objectius bàsics per potenciar l’avaluació continua i permetre
assolir a l’alumna aquests objectius. Cada unitat indica els objectius que hem de treballar
amb l’alumna, quins criteris d’avaluació utilitzarem, quines competències bàsiques
treballem, quines activitats realitzarem per tal d’assolir aquests objectius i quines
intel·ligències múltiples es potencien.
S’incorpora l’avaluació per intel·ligències múltiples; la intenció és tenir en compte totes les
habilitats de l’alumna i no únicament la matemàtica i lingüística.
S’incorpora també, com un dels sistemes d’avaluació, la realització d’un portfoli de
l’assignatura. L’alumna haurà de lliurar periòdicament la selecció de materials de cada
unitat amb les seves aportacions i reflexions personals.
Els recursos utilitzats a l’aula es basen en treball cooperatiu, autoavaluacions i
coavaluacions. Es proposen rúbriques per realitzar coavaluació a algunes de les activitats,
es proposen també puzles, debats, murals i altres activitats que fomenten competències
bàsiques necessàries per l’alumnat.
Per realitzat aquest projecte m’he basat en coneixements que he adquirit a diferents
assignatures del màster. La intenció ha estat incorporar metodologies diverses per
ensenyar i avaluar, contemplar la diversitat que hem pogut observar al pràcticum, i tenir un
major número de recursos per fer front a aquesta heterogeneïtat. |