To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10459.1/70800

Aprendizaje informal del profesorado: vinculación con el desarrollo profesional y organizacional;
Teacher’s informal learning: relation with professional and organizational development
Gairín Sallán, Joaquín; Muñoz Moreno, José Luís; Silva, Patricia; Suárez, Cecilia Inés
El artículo analiza el aprendizaje informal del profesorado y su vinculación con el desarrollo profesional y organizacional. La revisión de la literatura detalla las implicaciones de estas para las organizaciones en general, y centros educativos en particular. Se destaca la importancia de la práctica reflexiva del profesorado, sus actitudes positivas ante el cambio y el trabajo colaborativo. La promoción del aprendizaje informal queda apoyada en factores individuales, grupales y organizacionales, base para una propuesta pedagógica para fomentar el aprendizaje informal en los centros educativos. Como conclusión, se apuntan posibilidades y limitaciones del aprendizaje informal para las organizaciones que aspiran a su consideración como elemento para la mejora profesional y organizacional. The article analyzes the informal learning of the teaching staff and its relationship with the professional and organizational development. The literature review details the implications of these for organizations in general, and educational centers in particular. The importance of reflective practice of teachers, their positive attitudes toward change and collaborative work are also highlighted. Individual, group and organizational factors support the promotion of informal learning, as the basis for a pedagogical proposal to encourage informal learning in schools. In conclusion, possibilities and limitations of informal learning are emphasized, especially for organizations that aspire to their consideration as an element for professional and organizational improvement.
-Aprendizaje informal
-Profesorado
-Desarrollo organizacional
-Desarrollo profesional
cc-by (c) ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2020
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Article
Article - Published version
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
         

Full text files in this document

Files Size Format View
029918.pdf 363.1 KB application/pdf View/Open

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters