Abstract:
|
A L’agost de 2003, comença l’execució de la nova línia 9 del metro de Barcelona, de 43
km, de longitud. Una tuneladora EPB (Earth Pressure Balance) de 12 metres de diàmetre és
l’encarregada de perforar el subsòl de Badalona i Barcelona (T4B - Gorg - Sagrera TAV). El
tram detallat en aquesta tesina va del p.k. 3+000 al 2+200, analitzant el pas de la tuneladora
pel C/St. Adrià, de Barcelona.
Després de la descripció geològica de la zona i de les tècniques que s’apliquen com a
mesures de protecció (Jet-Grouting, micropilons i pilons) dels edificis adjacents es compara
l’assentament observat amb l’assentament de la corba teòrica. (tan pels moviments verticals
com els horitzontals). S’analitzen les cubetes longitudinals i les transversals al túnel, seguint els
mètodes empírics de previsió d’assentaments i de les estimacions de la pèrdua de volum , el
punt d’inflexió, l’asimetria de la cubeta, etc.
En alguna zona s’han observat casos de deformacions del terreny com a resposta als
canvis tensionals provocats pel pas de la tuneladora. Finalment, es descriuen casos reals
d’edificis que han respost als moviments del terreny, provocats pel pas de la tuneladora, i han
tingut un comportament que cal analitzar. Es detallen casos d’aixecament de la vorera i de
moviment dels edificis en direcció a l’eix del túnel. |