Vidrieres conservades del taller Amigó a la catedral de Barcelona (1872-1906)

Author

Cañellas, Sílvia

Publication date

1994



Abstract

Habría que incluir la actividad del taller Amigó en el momento del renacimiento del arte de la vidriería del siglo x,x. Y las obras que realizó para la catedral, dentro del mar­co general de su producción, inmersa en el premodernismo religioso. Se hizo un gran número de obras para la seo, algunas de las cuales siguen hoy en día, total o parcialmen­te, en pie. El estudio de estas vidrieras nos marca la manera de hacer del taller: la investigación técnica, el neomedievalismo, el exagerado y recargado decorativismo de las cenefas, unos fondos rotos característicos y unas fi­guras carentes de personalidad, con amplios ropajes. Pero también nos muestra una cier­ta evolución: un primer momento de forma­ción con los calados de las capillas radiales, las vidrieras de los cuatro evangelistas y las dos últimas del ábside; un momento de ple­nitud que se inicia con las vidrieras de las capillas de San Esteban y San Pedro y que continúa de una manera más exagerada que creativa, con la de la Virgen de Montserrat y la de la Magdalena, para seguir con la con­tinuación de formas en las vidrieras del tím­pano y de San Cucufate. La vidriera de los Mártires de la Independencia marca ya un lenguaje diferente que no tendrá tiempo de redefinirse y que se acerca más al Noucen­tisme que al Modernismo.


The activity of the Amigó workshop coinci­des with the peak of the renaissance of stained glass in the 19th century. The pieces it produced for Barcelona cathedral must be understood in the general framework of its production, marked by religious pre-mod­ernism. A great number of works was pro­duced for this religious see, sorne of which have totally or partially survived. The study of these windows reveals the workshop's method: technical research, neo­medievalism, exaggerated and excessive or­namentation in the borders, characteristic broken backgrounds and impersonal figures dressed in amplc robes. But sorne evolution can also be appreciated: a first formative stage with the fretwork in the radial chapels, the windows depicting the four Evangelists and the two last ones in the apses; a pleni­tude stage starting with the windows in the chapels of Saint Stephen and Saint Peter and continuing, although more overdone than creative, in the chapels of the Virgin of Montserrat and of Saint Mary Magdalene, following in a perviva! of forros in the tym­panum window and in the chapel of Saint Cugat. The window dedicated to the Mar­tyrs of Independence already presents a dif­ferent approach that had no time to be rede­fined and which is nearer Noucentisme than Modernism.

Document Type

Article
Published version

Language

Catalan

Subject

Vitralls; Catedral de Barcelona; Casa Amigó

Pages

22 p.

Publisher

Museu Nacional d'Art de Catalunya

Version of

Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya, 1994, vol. 2, pp. 93-114

Documents

2.08Vidreres_Cañellas.pdf

8.237Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)