La fortuna crítica del pintor Antoni Viladomat: la configuració d'un mite artístic

dc.contributor.author
Quílez Corella, Francesc
dc.date.accessioned
2020-10-05T16:19:40Z
dc.date.accessioned
2024-07-23T11:55:24Z
dc.date.available
2020-10-05T16:19:40Z
dc.date.available
2024-07-23T11:55:24Z
dc.date.issued
1993
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/376781
dc.description.abstract
El pintor Antoni Viladomat i Manalt fou proclamat, amb una sorprenent unanimitat, com una personalitat dotada d'unes facultats i condicions artístiques incomparables, sense que el pes d'aquesta fortuna crítica es fonamentés sobre una base documental prou solida. L'origen d'aquesta incertesa històrica cal buscar-lo en les manifestacions atribuïdes al pintor Anton Rafael Mengs. L'autoritat i el prestigi intel·lectual de Mengs varen possibilitar la gestació d'un corrent d'opinió, embrió del futur academicisme barceloní, que coincidia a manifestar la seva incondicional adhesió a algunes de les idees artístiques formulades per l’alemany, entre les que destacava, per la seva dimensió sentimental, la valoració positiva de la pintura de Viladomat. La historiografia catalana posterior, llevat del cas de Feliu Elias, va preservar una actitud de fidelitat i de compromís en el desig de projectar una imatge distorsionada i sobredimensionada de la figura de Viladomat. Fontanals i Casellas, amb la seva projecció històrica, intentaven suplir les absències d'un període històric que es presentava sota el signe del decadentisme; un propòsit que ja havia determinat, en una època anterior, el sentit deis judicis estetics expressats per insignes erudits com Ceán Bermúdez o Leandro Fernández de Moratín, autors que intentaven entreveure en el pintor català el reflex del seu propi ideari artístic o fins i tot la seva pròpia concepció del món.
cat
dc.description.abstract
El pintor Antoni Viladomat i Manalt fue proclamado, con sorprendente unanimidad, una personalidad dotada de incomparables facultades y condiciones artísticas, sin que el peso de tal fortuna crítica se fundamentara en una base documental suficientemente sólida. El origen de esta incertidumbre históri­ca debe buscarse en las manifestaciones atribuidas al pintor Anton Rafael Mengs. La autoridad y el prestigio intelectual de Mengs contribuyeron a la gestación de una corriente de opinión, embrión del futuro academicismo barcelonés, que manifestaba su incondicional adhesión a algunas de las ideas artísticas formuladas por el alemán, destacando por su dimensión sentimental, la valoración positiva de la pintura de Viladomat. La historiografía catalana posterior, salvo en el caso de Feliu Elias, preservó una actitud de fidelidad y compromiso en el deseo de proyectar una imagen distorsionada y sobredimensionada de la figura de Viladomat. Fontanals y Casellas, con su proyección histórica, intentaban suplir las ausencias de un período histórico que se presentaba bajo el signo del decadentismo; un propósito que ya había determinado, en época anterior, el sentido de los juicios estéticos expresados por insignes eruditos como Ceán Bermúdez o Leandro Fernández de Moratín, autores que intentaban entrever en el pintor catalán el reflejo de su propio ideario artístico o, incluso, su propia concepción del mundo.
spa
dc.description.abstract
The painter Antoni Viladomat i Manalt was proclaimed, with a surprising unanimity, a person with incomparable artistic faculties and nature, without the weight of this critical fortune was based on a solid enough documentary -as­sumption basis. The origins of such historic uncertainty should be looked for among the works assigned to the painter Anton Rafael Mengs. Mengs' authority and intellec­tual prestige allowed the gestation of a current of opinion, embryo of the future Barcelonian academism, that coincided in showing the unconditional linking to some of the artistic ideas by the German artist, standing out his sentimental dimension, the positive valuation of Viladomat's painting. The later Catalan historiography, except Feliu Elia's case, kept an attitude of fidelity and compromise with the wish of projecting a distorsioned and an overdimensioned vision of the figure of Viladomat. Fontanals and Casellas, with their historic projection, tried to fill the absences of a historic period that showed itself under the sign of decadence; an aim that had determinated, in a previous time, the sense of aesthetics judgements expressed by important wise men such as Ceán Bermúdez or Leandro Fernández de Moratín, au­thors that tried to guess in the Catalan painter the reflection of his own artistic ideology, or even though, his own conception of the world.
eng
dc.format.extent
12 p.
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Museu Nacional d’Art de Catalunya
dc.relation.ispartof
Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya, 1993, vol I, núm. 1, pp. 215-226
dc.rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Pintors
dc.subject.other
Pintura barroca
dc.subject.other
Viladomat, Antoni, 1678-1755
dc.title
La fortuna crítica del pintor Antoni Viladomat: la configuració d'un mite artístic
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

1.13Fortuna_Quilez.pdf

3.646Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)