Les col·leccions de pintura romànica del Museu Nacional d'Art de Catalunya

dc.contributor.author
Ainaud de Lasarte, Joan
dc.date.accessioned
2020-10-05T13:58:32Z
dc.date.accessioned
2024-07-23T09:15:18Z
dc.date.available
2020-10-05T13:58:32Z
dc.date.available
2024-07-23T09:15:18Z
dc.date.issued
1993
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/2072/376773
dc.description.abstract
A l'Exposició Universal de Barcelona del 1888 es presentaren els frontals romànics, base del futur Museu Episcopal de Vic (1891). Els Museus de Barcelona ja en posseïen quatre el 1906. El 1907, l'Institut d'Estudis Catalans i la Junta de Museus de Barcelona endegaren la copia i publicació de les pintures murals romàniques catalanes. Aquesta tasca va despertar la cobdícia deis traficants. Per tal d'impedir danys i espoliacions, la Junta va rescatar-ne totes les que va po­der. El 1923 es féu la primera presentació d'un gran conjunt de pintures murals -incloent les de Taüll- al Parc de la Ciutadella. L'adquisició de la col·lecció Plandiura el 1932, juntament amb altres adquisicions i dipòsits, motivaren la nova instal·lació del 1934 al Palau Nacional de Montjuïc. Les investigacions posteriors a la guerra van permetre ampliar les col·leccions. A partir del 1960 es troben a Barcelona valuosos exemplars de pintura mural i damunt taula de tema profà (segle XIII), donats a conèixer en la magna exposició internacional d'art romànic patrocinada pel Consell d'Europa el 1961 a Barcelo­na i a Santiago de Compostel·la. Tot això va possibilitar l'ampliació deis estudis i la nova presentació del 1973.
cat
dc.description.abstract
En la Exposición Universal de Barcelo­na de 1888 se presentaron los frontales románicos, base del futuro Museo Episcopal de Vic (1891). Los Museos de Barcelona ya poseían cuatro en 1906. En 1907, el lnstitut d'Estudis Catalans y la Junta de Museos de Barcelona pusieron en marcha la copia y publicación de las pinturas murales románicas catalanas. Esta tarea, sin embargo, despertó la codicia de los traficantes. La Junta rescató todas las que pudo con el fin de impedir daños y expoliaciones. Un gran conjunto de pinturas murales -incluyendo las de Taüll-, se presen­tó por primera vez en 1923 en el Parque de la Ciudadela. La adquisición de la colección Plandiura, en 1932, junto con otras adquisiciones y depósitos motivaron la nueva instalación de 1934, en el Palacio Nacional de Montjuïc. Las investigaciones posteriores a la guerra permitieron ampliar las colecciones. A partir de 1960, se encuentran en Barcelona valiosos ejemplares de pintura mural y sobre tabla de tema profano (siglo XIII), dados a conocer en la magna exposición internacional de arte románico, patrocinada por el Consejo de Europa en 1961 en Barcelona y Santiago de Compostela. Todo ello facilitó la ampliación de estudios y la nueva presentación de 1973.
spa
dc.description.abstract
In the World Exhibition of Barcelona in 1888, there were shown the Romanesque altar frontals that were the base for the future Museu Episcopal of Vic (1891). The Museums of Barcelona had 4 altar frontals in 1906. In 1907, the Institut d'Estudis Catalans and the Junta de Museus de Barcelona started to copy and to publish the Romanesque Catalan wall paintings. This job aroused the greed of those who dealt illegally. In order to avoid damages and destruction, the Junta recovered as many paintings as possible. In 1923, there took place the first exhibition of a great whole of wall paintings -including those from Taüll-in the Parc de la Ciutadella. The acquisition of Plandiura collection in 1932, together with other acquisitions and store, led to the new installation at the Palau Nacional de Montjuïc in 1934. The researches after the war allowed to enlarge the collections. Since 1960, there can be found in Barcelona worthy samples of wall paintings with profane subjects 13th. century shown at the huge international exhibition of Romanesque art sponsored by the Council of Europe in 1961 in Barcelona and Santiago de Compostela. AIl this allowed to enlarge studies and the new presentation of 1973.
eng
dc.format.extent
13 p.
cat
dc.language.iso
cat
cat
dc.publisher
Museu Nacional d'Art de Catalunya
cat
dc.relation.ispartof
Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya, 1993, vol I, núm. 1, pp. 57-69
cat
dc.rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.source
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)
dc.subject.other
Art romànic
cat
dc.subject.other
Museu Nacional d'Art de Catalunya
cat
dc.subject.other
Museus d’art
cat
dc.subject.other
Col·leccionistes i col·leccions d'art
cat
dc.title
Les col·leccions de pintura romànica del Museu Nacional d'Art de Catalunya
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
cat
dc.embargo.terms
cap
cat
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

1.4Colleccions_Ainaud.pdf

3.222Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)