dc.contributor.author
Jestl, Stefan
dc.contributor.author
Alvarez Palau, Eduard Josep
dc.contributor.author
Holzner, Mario
dc.contributor.author
Martí Henneberg, Jordi
dc.date
2018-02-09T11:15:18Z
dc.date
2018-02-09T11:15:18Z
dc.identifier.citation
Alvarez,E. ;Holzner, M.; Jestl, S.; Marti-Henneberg, J.(2016). "Introducing Railway Time in the Balkans. Economic effects of railway construction in Southeast Europe and beyond since early 19th century until present days". wiiw Balkan Observatory Working Paper, 121, May 2016.
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10609/74590
dc.description.abstract
Peer-reviewed
dc.description.abstract
In this paper we analyse the economic effects of railway infrastructure at the national level for European countries as well as at the local level for Southeast European cities based on a novel railway database capturing decades of the 19th century up to the early 21th century. A panel fixed effects regression analysis at the country level indicates a positive economic impact emanating from railway infrastructure, whereby the e ect appears to be even stronger for less developed Southeast European countries. In addition, a linear spatially augmented multilevel model at the city level sheds light on the positive effects resulting from railway infrastructure on urban development. Its positive spillover effects occur within countries as well as across borders.
dc.description.abstract
En este artículo analizamos los efectos económicos de la infraestructura ferroviaria a nivel nacional para los países europeos y a nivel local para las ciudades del sudeste de Europa sobre la base de una nueva base de datos ferroviaria que capturó décadas del siglo XIX hasta comienzos del siglo XXI. Un panel de análisis de regresión de efectos fijos a nivel de país indica un impacto económico positivo que emana de la infraestructura ferroviaria, por lo que el efecto parece ser aún más fuerte para los países del sudeste de Europa menos desarrollados. Además, un modelo lineal multinivel aumentado en el espacio a nivel de ciudad arroja luz sobre los efectos positivos resultantes de la infraestructura ferroviaria en el desarrollo urbano. Sus efectos indirectos positivos ocurren tanto dentro de los países como a través de las fronteras.
dc.description.abstract
En aquest article analitzem els efectes econòmics de la infraestructura ferroviària a nivell nacional per als països europeus i a nivell local per a les ciutats del sud-est d'Europa sobre la base d'una nova base de dades ferroviària que va capturar dècades del segle XIX fins a començaments del segle XXI. Un panell d'anàlisi de regressió d'efectes fixos a nivell de país indica un impacte econòmic positiu que emana de la infraestructura ferroviària, per la qual cosa l'efecte sembla ser encara més fort per als països del sud-est d'Europa menys desenvolupats. A més, un model lineal multinivell augmentat a l'espai a nivell de ciutat llança llum sobre els efectes positius resultants de la infraestructura ferroviària en el desenvolupament urbà. Els seus efectes indirectes positius ocorren tant dins dels països com a través de les fronteres.
dc.publisher
The Vienna Institute for International Economic Studies, Wiiw
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/">http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/</a>
dc.subject
historical analysis
dc.subject
infrastructure
dc.subject
Southeast Europe
dc.subject
urban development
dc.subject
economic development
dc.subject
railway accessibility
dc.subject
infrastructural spillovers
dc.subject
multilevel model
dc.subject
infraestructura
dc.subject
Europa sudoriental
dc.subject
desarrollo urbano
dc.subject
desarrollo económico
dc.subject
accesibilidad a los ferrocarriles
dc.subject
repercusiones en las infraestructuras
dc.subject
modelo multinivel
dc.subject
análisis histórico
dc.subject
infraestructura
dc.subject
Europa sudoriental
dc.subject
desenvolupament urbà
dc.subject
desenvolupament econòmic
dc.subject
accessibilitat als ferrocarrils
dc.subject
repercussions en les infraestructures
dc.subject
model multinivell
dc.subject
anàlisi històrica
dc.subject
Ingeniería de ferrocarriles
dc.subject
Railroad engineering
dc.subject
Enginyeria de ferrocarrils
dc.title
Introducing Railway Time in the Balkans. Economic effects of railway construction in Southeast Europe and beyond since early 19th century until present days
dc.type
info:eu-repo/semantics/workingPaper